W tej kategorii prezentujemy, zapewniający osobom mającym problemy z komunikowaniem się, sprzęt i oprogramowanie do tak zwanej komunikacji alternatywnej, a także oprogramowanie aktywizujące dla osób niepełnosprawnych intelektualnie.
Specjalne przyciski i interfejsy mają służyć osobom niepełnosprawnym ruchowo do sterowania urządzeniami, albo zastępują przyciski myszy komputerowej. Bardzo często używa się ich jako uzupełnienie urządzeń zastępujących myszkę.
Komunikatory to urządzenia, których zadaniem jest zapewnić komunikację osoby niepełnosprawnej z otoczeniem. Są to urządzenia niezależne od komputera, mające za zadanie wspomóc komunikację. Nagrywa się na nie wiadomości (słowa, zdania), które można następnie odtworzyć poprzez naciśnięcie przycisku. Każdy komunikat może być odtwarzany dowolną ilość razy.
Komunikatory mogą zawierać od jednej po kilkaset wiadomości. Dzięki tym urządzeniom osoby niemówiące lub mające problemy z mową mogą przekazać istotne informacje np. o sobie, o ważnych wydarzeniach, wyrażać swoje potrzeby, pragnienia, emocje, myśli, czy uczestniczyć w dyskusji. Ponadto komunikatory pozwalają na weryfikację wiedzy. Dzięki nim uczniowie mogą odpowiadać na lekcjach, zwiększają autonomię.
Oprogramowanie wspomagające komunikację alternatywną przeznaczone jest dla osób mających problemy z mówieniem. Oprogramowanie można zainstalować na komputerze, tablecie, telefonie dzięki czemu urządzenia te stają się narzędziem komunikacji. Bazy symboli sprawiają, że programy te są dostępne również dla osób nie potrafiących czytać i pisać. Syntezator mowy pozwala zaś osobie niemówiącej na głosowe wyrażanie swoich emocji, potrzeb, opinii, poglądów oraz dyskusje na dowolne tematy.
Różne opcje dostępu do programów za pomocą myszki, klawiatury, ekranu dotykowego, pojedynczego przycisku, sterowania wzrokiem sprawiają, że aplikacje te mogą być obsługiwane przez osoby z różnymi dysfunkcjami. Bogactwo funkcji sprawia, że programy te są nieocenionym narzędzie współpracy nauczyciela i niepełnosprawnego ucznia.
Niektóre dzieci ze względu na ograniczenia ruchowe lub poznawcze mają trudności w posługiwaniu się plasteliną, farbkami, kredkami czy długopisem. Takie dzieci mogą skorzystać z różnego rodzaju programów multimedialnych, które można obsługiwać nawet jednym specjalnym przyciskiem, dzięki czemu dziecko nawet z większą niepełnosprawnością ruchową może samodzielnie rysować, malować, układać puzzle, uczyć się liter, cyfr, kształtów, kolorów, a nawet grać w różne gry.
Oprogramowanie aktywizujące i edukacyjne wszechstronnie wspomaga rozwój dziecka z niepełnosprawnością, dając mu narzędzia do twórczego działania, a tym samym zapewniając poczucie sprawstwa. Dziecko uświadamia sobie, że posługiwanie się myszką i innym oprzyrządowaniem związanym z programem wywołuje określony efekt na ekranie komputera. Programy przyczynowo-skutkowe, do łatwego rysowania oraz różnego rodzaju gry edukacyjne rozwijają percepcję wzrokową, słuchową, koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową, wprowadzają w świat kolorów, kształtów, dźwięków, rozwijają zdolności poznawcze: myślenie, spostrzegawczość, koncentrację, uwagę, kształtują umiejętności językowe, rozwijają umiejętności szkolne: liczenie, czytanie i pisanie.
Poza tym oprogramowanie multimedialne stanowi również doskonałe uzupełnienie pracy nauczyciela pozwalając na uatrakcyjnienie zajęć, dostosowanie programów nauczania, atrakcyjne narzędzie utrwalania przyswojonej wiedzy i umiejętności. Ogólnie można więc powiedzieć, że programy aktywizujące i edukacyjne stanowią doskonałe wsparcie rozwoju dziecka, czy osoby dorosłej z niepełnosprawnością intelektualną, jak również wsparcie dla rodziców, nauczycieli i terapeutów.
Dla niektórych osób niepełnosprawnych sterowanie wzrokiem jest jedynym sposobem, aby w pełni realizować wszystkie funkcje myszki czyli obsługiwać komputer zyskując w ten sposób większą niezależność. Jednak sterowania komputerem za pomocą wzroku trzeba się nauczyć. Do tego celu przeznaczone jest specjalne oprogramowanie, które wspomaga doskonalenie kolejnych umiejętności sterowania myszką za pomocą wzroku: od przesuwania kursora, pojedynczych i podwójnych kliknięć, po przeciąganie obiektów i realizację wszystkich funkcji myszki.
Opanowanie umiejętności sterowania komputerem za pomocą wzroku zapewnia osobie z niepełnosprawnością ruchową większą niezależność, pozwalając na uczestnictwo w życiu społecznym: zabawę, naukę, pracę i co najważniejsze komunikację. Ponadto oprogramowanie to zawiera również narzędzie analizy pozwalające na zapisanie w postaci nagrań czy wykresów wyników sterowania. Takie narzędzie umożliwia ocenę i analizę procesu nabywania kolejnych umiejętności sterowania wzrokiem przez użytkownika, stanowiąc doskonałe uzupełnienie i wsparcie pracy nauczyciela czy terapeuty.
BJ Control USB umożliwia sterowanie dowolnym urządzeniem w domu z poziomu komputera. BJ Control USB to pilot, który dzięki podczerwieni zapewni Tobie możliwość obsługi dowolnych urządzeń działających na pilota. Jeśli dołączy się do tego odpowiednie akcesoria można sterować światłami, łóżkiem, żaluzjami czy otwieraniem i zamykanie drzwi oraz alarmem.
BJ Participation Box pozwala na sterowanie urządzeniami elektrycznymi za pomocą przycisku. Wystarczy podłączyć wybrane urządzenie do gniazdka BJ Participation Box, a przycisk do wejścia typu jack.
Przycisk BJ Sensitive Dual Switch posiada podwójny czujnik, wykrywający ruch w dwóch kierunkach. Zaprojektowany jest tak, by reagować na delikatny ruch i krótkie bodźce, takie jak ruch języka, policzka, podbródka czy palca. BJ Sensitive Dual to dwa przyciski w jednym!
BJ ToyBox pozwala na sterowanie czterema zabawkami lub innymi urządzeniami obsługiwanymi za pomocą przycisków. Posiada cztery wejścia do przycisków, które mogą być kontrolowane za pomocą dołączonego oprogramowania lub programu The Grid 2.
BJ Wobble Switch jest ruchomą, miłą w dotyku rączką. Poruszona w dowolnym kierunku, aktywuje kliknięcie. Użytkownik słyszy przełączenie, a więc uzyskuje informacje, że przycisk został poprawnie użyty.
Produkt umożliwiający podłączenie przycisków do urządzeń zasilanych bateriami (na przykład zabawek).
Dzięki Battery Device Adapter użytkownicy przycisków mogą uruchamiać i sterować urządzeniami zasilanymi na baterie poprzez indywidualnie dobrany przycisk. Battery Device Adapter i ulubiona zabawka – dzięki takiemu zestawowi dziecko zyskuje poczucie sprawstwa i ogromną satysfakcję z możliwości włączania i wyłączania zabawek.
Łatwy do aktywacji komunikator z możliwością indywidualnego dostępu do trzech wiadomości.
W komunikatorze dostępne są dwa rodzaje odtwarzania: „pojedynczy komunikat” oraz „stuknij, aby odtworzyć”.
Dostępne są dwa tryby: poziomów oraz kroków . W trybie kroków można nagrać trzy rodzaje komunikatów. Każdy na dziesięć 6-cio sekundowych kroków. Po nagraniu można wybrać rodzaj komunikatów, a Użytkownik może je odtwarzać w sekwencji, jeden po drugim.
Przyciski AbleNet są zrobione z wytrzymałego na uderzenia tworzywa. Są wrażliwe na dotyk w każdym miejscu na powierzchni przełącznika. Nie jest więc konieczne centralne uderzanie w przełącznik. BigSwitch Twist ma średnicę 12,7 cm.
Podwójny, bezprzewodowy przycisk kompatybilny z tabletami, komputerami, notebookami z systemem OS X Mavericks oraz aplikacjami działającymi na iOS, OS X, Windows i Android.
Boardmaker & Speaking Dynamically Pro to program wspierający komunikację alternatywną, służy do tworzenia interaktywnych plansz komunikacyjnych, materiałów edukacyjnych: nakładek, kart pracy, planów dnia, plansz zadaniowych z możliwością ich wydruku i wykorzystania bezpośrednio przy użyciu komputera.
Boardmaker 7 to wspaniałe rozwiązanie dedykowane do edukacji specjalnej opartej na symbolach. W najnowszym oprogramowaniu zwiększono ilość symboli PCS aż do 45000 oraz, co istotne, dodano internetową wyszukiwarkę symboli.