W tej kategorii prezentujemy, zapewniający osobom mającym problemy z komunikowaniem się, sprzęt i oprogramowanie do tak zwanej komunikacji alternatywnej, a także oprogramowanie aktywizujące dla osób niepełnosprawnych intelektualnie.
Specjalne przyciski i interfejsy mają służyć osobom niepełnosprawnym ruchowo do sterowania urządzeniami, albo zastępują przyciski myszy komputerowej. Bardzo często używa się ich jako uzupełnienie urządzeń zastępujących myszkę.
Komunikatory to urządzenia, których zadaniem jest zapewnić komunikację osoby niepełnosprawnej z otoczeniem. Są to urządzenia niezależne od komputera, mające za zadanie wspomóc komunikację. Nagrywa się na nie wiadomości (słowa, zdania), które można następnie odtworzyć poprzez naciśnięcie przycisku. Każdy komunikat może być odtwarzany dowolną ilość razy.
Komunikatory mogą zawierać od jednej po kilkaset wiadomości. Dzięki tym urządzeniom osoby niemówiące lub mające problemy z mową mogą przekazać istotne informacje np. o sobie, o ważnych wydarzeniach, wyrażać swoje potrzeby, pragnienia, emocje, myśli, czy uczestniczyć w dyskusji. Ponadto komunikatory pozwalają na weryfikację wiedzy. Dzięki nim uczniowie mogą odpowiadać na lekcjach, zwiększają autonomię.
Oprogramowanie wspomagające komunikację alternatywną przeznaczone jest dla osób mających problemy z mówieniem. Oprogramowanie można zainstalować na komputerze, tablecie, telefonie dzięki czemu urządzenia te stają się narzędziem komunikacji. Bazy symboli sprawiają, że programy te są dostępne również dla osób nie potrafiących czytać i pisać. Syntezator mowy pozwala zaś osobie niemówiącej na głosowe wyrażanie swoich emocji, potrzeb, opinii, poglądów oraz dyskusje na dowolne tematy.
Różne opcje dostępu do programów za pomocą myszki, klawiatury, ekranu dotykowego, pojedynczego przycisku, sterowania wzrokiem sprawiają, że aplikacje te mogą być obsługiwane przez osoby z różnymi dysfunkcjami. Bogactwo funkcji sprawia, że programy te są nieocenionym narzędzie współpracy nauczyciela i niepełnosprawnego ucznia.
Niektóre dzieci ze względu na ograniczenia ruchowe lub poznawcze mają trudności w posługiwaniu się plasteliną, farbkami, kredkami czy długopisem. Takie dzieci mogą skorzystać z różnego rodzaju programów multimedialnych, które można obsługiwać nawet jednym specjalnym przyciskiem, dzięki czemu dziecko nawet z większą niepełnosprawnością ruchową może samodzielnie rysować, malować, układać puzzle, uczyć się liter, cyfr, kształtów, kolorów, a nawet grać w różne gry.
Oprogramowanie aktywizujące i edukacyjne wszechstronnie wspomaga rozwój dziecka z niepełnosprawnością, dając mu narzędzia do twórczego działania, a tym samym zapewniając poczucie sprawstwa. Dziecko uświadamia sobie, że posługiwanie się myszką i innym oprzyrządowaniem związanym z programem wywołuje określony efekt na ekranie komputera. Programy przyczynowo-skutkowe, do łatwego rysowania oraz różnego rodzaju gry edukacyjne rozwijają percepcję wzrokową, słuchową, koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową, wprowadzają w świat kolorów, kształtów, dźwięków, rozwijają zdolności poznawcze: myślenie, spostrzegawczość, koncentrację, uwagę, kształtują umiejętności językowe, rozwijają umiejętności szkolne: liczenie, czytanie i pisanie.
Poza tym oprogramowanie multimedialne stanowi również doskonałe uzupełnienie pracy nauczyciela pozwalając na uatrakcyjnienie zajęć, dostosowanie programów nauczania, atrakcyjne narzędzie utrwalania przyswojonej wiedzy i umiejętności. Ogólnie można więc powiedzieć, że programy aktywizujące i edukacyjne stanowią doskonałe wsparcie rozwoju dziecka, czy osoby dorosłej z niepełnosprawnością intelektualną, jak również wsparcie dla rodziców, nauczycieli i terapeutów.
Dla niektórych osób niepełnosprawnych sterowanie wzrokiem jest jedynym sposobem, aby w pełni realizować wszystkie funkcje myszki czyli obsługiwać komputer zyskując w ten sposób większą niezależność. Jednak sterowania komputerem za pomocą wzroku trzeba się nauczyć. Do tego celu przeznaczone jest specjalne oprogramowanie, które wspomaga doskonalenie kolejnych umiejętności sterowania myszką za pomocą wzroku: od przesuwania kursora, pojedynczych i podwójnych kliknięć, po przeciąganie obiektów i realizację wszystkich funkcji myszki.
Opanowanie umiejętności sterowania komputerem za pomocą wzroku zapewnia osobie z niepełnosprawnością ruchową większą niezależność, pozwalając na uczestnictwo w życiu społecznym: zabawę, naukę, pracę i co najważniejsze komunikację. Ponadto oprogramowanie to zawiera również narzędzie analizy pozwalające na zapisanie w postaci nagrań czy wykresów wyników sterowania. Takie narzędzie umożliwia ocenę i analizę procesu nabywania kolejnych umiejętności sterowania wzrokiem przez użytkownika, stanowiąc doskonałe uzupełnienie i wsparcie pracy nauczyciela czy terapeuty.
Eduterapeutica Dysleksja to multimedialny program do pracy z dziećmi wykazującymi specyficzne trudności w nauce czytania i pisania, umożliwiający przeprowadzenie oceny gotowości szkolnej oraz oceny ryzyka dysleksji. Bogata baza ćwiczeń oraz kart pracy zapewnia nauczycielom i specjalistom materiał do efektywnej i atrakcyjnej terapii ucznia.
Eduterapeutica Logopedia to przyjazne i skuteczne narzędzie pracy logopedów i terapeutów. Multimedialny program diagnostyczno-terapeutyczny, wspierający specjalistów w skutecznym rozpoznawaniu wad wymowy i planowaniu indywidualnej terapii logopedycznej z wykorzystaniem bogatej bazy ćwiczeń interaktywnych, a także tradycyjnych pomocy dydaktycznych.
Program dostępny w wersji podstawowej i rozszerzonej.
Komunikator umożliwiający nagranie i odtwarzanie jednego komunikatu o długości 10 sekund. Zaletą komunikatora jest duża powierzchnia aktywacji. Komunikator idealny do montowania na ścianie, jako „mówiący obrazek”, może być używany w pionie lub w poziomie.
Dwa bardzo czułe przyciski umieszczone na jednym przylepcu, który można owinąć dookoła palca. Przycisk są niezwykle czułe, dlatego też mogą być pomocne osobom z osłabioną siłą mięśni.
Fun Paint jest wspaniałym programem dla wszystkich uczniów lubiących kolorować. Wypełnienie obrazu kolorami, zgodnie z zadanym wzorem, nagradzane jest animacją i dźwiękiem, co zwiększa zainteresowanie dziecka i dodatkowo je motywuje.
Wykorzystując mysz, przyciski, a także ekran dotykowy dziecko nabiera wprawy i pewności siebie w obsłudze komputera.
Game, Set & Match jest zestawem gier dla małych dzieci i osób z trudnościami w uczeniu się. Oprogramowanie zawiera przyjazną grafikę, prosty interfejs i atrakcyjne animacje.
Gry mogą być obsługiwane za pomocą tradycyjnej myszki i klawiatury, a także za pomocą ekranu dotykowego, jednego lub dwóch klawiszy (spacja i/lub enter).
GoTalk 20+ to lekki, przenośny komunikator umożliwiający nagranie i odtwarzanie do 100 komunikatów plus 5 komunikatów dodatkowych – stałych, czyli takich, które użytkownik zawsze musi mieć pod ręką, są one takie same na każdym poziomie nagrań.
GoTalk 4+ to lekki, przenośny komunikator umożliwiający nagranie i odtwarzanie do 20 komunikatów plus 2 komunikaty dodatkowe – stałe, czyli takie, które użytkownik zawsze musi mieć pod ręką, są one takie same na każdym poziomie nagrań.
GoTalk 9+ to lekki, przenośny komunikator umożliwiający nagranie i odtwarzanie do 45 komunikatów plus 3 komunikaty dodatkowe – stałe, czyli takie, które użytkownik zawsze musi mieć pod ręką, są one takie same na każdym poziomie nagrań.
GoTalk Button to poręczny, uniwersalny komunikator umożliwiający nagranie jednej wiadomości trwającej maksymalnie 10 s. W urządzeniu pod spodem znajduje się niewielki magnes, pozwalający umieścić go np. na lodówce.
Wygodna teczka/podpórka do urządzeń GoTalk 4+, GoTalk 9+ i GoTalk 20+. GoTalk Carry Stand może być wykorzystywana jako teczka zabezpieczająca do przechowywania komunikatora GoTalk jak również jako podpórka umożliwiająca postawienie komunikatora. Idealna do pracy w domu, w szkole oraz w celu ochrony komunikatora podczas przenoszenia.
Jest to prosty w użyciu, przenośny, solidny komunikator charakteryzujący się doskonałą jakością dźwięku, pozwalający na nagranie do 160 wiadomości. Komunikator wyposażony w specjalne diody LED stanowiące podpowiedź wizualną, opcje dodania 1,5 sekundowej podpowiedzi głosowej lub sygnalizacji dźwiękowej do każdej wiadomości, funkcje skanowania, a także możliwość podłączenia dodatkowych przycisków.