W tej kategorii prezentujemy, zapewniający osobom mającym problemy z komunikowaniem się, sprzęt i oprogramowanie do tak zwanej komunikacji alternatywnej, a także oprogramowanie aktywizujące dla osób niepełnosprawnych intelektualnie.
Specjalne przyciski i interfejsy mają służyć osobom niepełnosprawnym ruchowo do sterowania urządzeniami, albo zastępują przyciski myszy komputerowej. Bardzo często używa się ich jako uzupełnienie urządzeń zastępujących myszkę.
Komunikatory to urządzenia, których zadaniem jest zapewnić komunikację osoby niepełnosprawnej z otoczeniem. Są to urządzenia niezależne od komputera, mające za zadanie wspomóc komunikację. Nagrywa się na nie wiadomości (słowa, zdania), które można następnie odtworzyć poprzez naciśnięcie przycisku. Każdy komunikat może być odtwarzany dowolną ilość razy.
Komunikatory mogą zawierać od jednej po kilkaset wiadomości. Dzięki tym urządzeniom osoby niemówiące lub mające problemy z mową mogą przekazać istotne informacje np. o sobie, o ważnych wydarzeniach, wyrażać swoje potrzeby, pragnienia, emocje, myśli, czy uczestniczyć w dyskusji. Ponadto komunikatory pozwalają na weryfikację wiedzy. Dzięki nim uczniowie mogą odpowiadać na lekcjach, zwiększają autonomię.
Oprogramowanie wspomagające komunikację alternatywną przeznaczone jest dla osób mających problemy z mówieniem. Oprogramowanie można zainstalować na komputerze, tablecie, telefonie dzięki czemu urządzenia te stają się narzędziem komunikacji. Bazy symboli sprawiają, że programy te są dostępne również dla osób nie potrafiących czytać i pisać. Syntezator mowy pozwala zaś osobie niemówiącej na głosowe wyrażanie swoich emocji, potrzeb, opinii, poglądów oraz dyskusje na dowolne tematy.
Różne opcje dostępu do programów za pomocą myszki, klawiatury, ekranu dotykowego, pojedynczego przycisku, sterowania wzrokiem sprawiają, że aplikacje te mogą być obsługiwane przez osoby z różnymi dysfunkcjami. Bogactwo funkcji sprawia, że programy te są nieocenionym narzędzie współpracy nauczyciela i niepełnosprawnego ucznia.
Niektóre dzieci ze względu na ograniczenia ruchowe lub poznawcze mają trudności w posługiwaniu się plasteliną, farbkami, kredkami czy długopisem. Takie dzieci mogą skorzystać z różnego rodzaju programów multimedialnych, które można obsługiwać nawet jednym specjalnym przyciskiem, dzięki czemu dziecko nawet z większą niepełnosprawnością ruchową może samodzielnie rysować, malować, układać puzzle, uczyć się liter, cyfr, kształtów, kolorów, a nawet grać w różne gry.
Oprogramowanie aktywizujące i edukacyjne wszechstronnie wspomaga rozwój dziecka z niepełnosprawnością, dając mu narzędzia do twórczego działania, a tym samym zapewniając poczucie sprawstwa. Dziecko uświadamia sobie, że posługiwanie się myszką i innym oprzyrządowaniem związanym z programem wywołuje określony efekt na ekranie komputera. Programy przyczynowo-skutkowe, do łatwego rysowania oraz różnego rodzaju gry edukacyjne rozwijają percepcję wzrokową, słuchową, koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową, wprowadzają w świat kolorów, kształtów, dźwięków, rozwijają zdolności poznawcze: myślenie, spostrzegawczość, koncentrację, uwagę, kształtują umiejętności językowe, rozwijają umiejętności szkolne: liczenie, czytanie i pisanie.
Poza tym oprogramowanie multimedialne stanowi również doskonałe uzupełnienie pracy nauczyciela pozwalając na uatrakcyjnienie zajęć, dostosowanie programów nauczania, atrakcyjne narzędzie utrwalania przyswojonej wiedzy i umiejętności. Ogólnie można więc powiedzieć, że programy aktywizujące i edukacyjne stanowią doskonałe wsparcie rozwoju dziecka, czy osoby dorosłej z niepełnosprawnością intelektualną, jak również wsparcie dla rodziców, nauczycieli i terapeutów.
Dla niektórych osób niepełnosprawnych sterowanie wzrokiem jest jedynym sposobem, aby w pełni realizować wszystkie funkcje myszki czyli obsługiwać komputer zyskując w ten sposób większą niezależność. Jednak sterowania komputerem za pomocą wzroku trzeba się nauczyć. Do tego celu przeznaczone jest specjalne oprogramowanie, które wspomaga doskonalenie kolejnych umiejętności sterowania myszką za pomocą wzroku: od przesuwania kursora, pojedynczych i podwójnych kliknięć, po przeciąganie obiektów i realizację wszystkich funkcji myszki.
Opanowanie umiejętności sterowania komputerem za pomocą wzroku zapewnia osobie z niepełnosprawnością ruchową większą niezależność, pozwalając na uczestnictwo w życiu społecznym: zabawę, naukę, pracę i co najważniejsze komunikację. Ponadto oprogramowanie to zawiera również narzędzie analizy pozwalające na zapisanie w postaci nagrań czy wykresów wyników sterowania. Takie narzędzie umożliwia ocenę i analizę procesu nabywania kolejnych umiejętności sterowania wzrokiem przez użytkownika, stanowiąc doskonałe uzupełnienie i wsparcie pracy nauczyciela czy terapeuty.
1-2-3 Paint jest wspaniałym programem dla wszystkich uczniów lubiących kolorować. Wypełnienie obrazu, zgodnie z zadanym wzorem, nagradzane jest animacją i dźwiękiem co zwiększa zainteresowanie dziecka i dodatkowo je motywuje.
Wykorzystując mysz, przyciski, a także ekran dotykowy dziecko nabiera wprawy i pewności siebie w obsłudze komputera.
123 to program wymyślony do ćwiczenia z liczbami od 1 do 20. Zawiera 10 zabawnych ćwiczeń, utrwalających umiejętności liczenia do 20. Można z nim ćwiczyć dodawanie, odejmowanie z pomocą wielu animacji, muzyki i niespodzianek! Program 123 jest odpowiedni do początkowej edukacji matematycznej, dla edukacji specjalnej i przedszkolnej.
A-Maze-Ing jest programem aktywizującym, dzięki któremu użytkownik rozwija umiejętności obsługi komputera poprzez zabawę polegającą na przemierzaniu labiryntów. Wykorzystując mysz, przyciski, a także ekran dotykowy dziecko nabiera wprawy i pewności siebie w obsłudze komputera.
AMAneo BTi to pierwszy na świecie adapter myszy przeznaczony do urządzeń typu iPad oraz iPhone. Adapter pozwala na obsługę urządzeń z systemem iOS za pomocą dowolnej myszy lub urządzenia alternatywnego takiego jak trackball, joystick, mysz nagłowna itp.
Program ALFABET to multimedialne zabawy na materiale obrazkowym, literowym, wyrazowym z jednoczesnymi zabawami dźwiękami mowy (głoskami). Zawiera obrazkowo-dźwiękową naukę liter i wyrazów, identyfikowania ich z głoskami. Powstał z myślą o zastosowaniu go jako pomocy dydaktycznej w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym do rozwijania gotowości szkolnej w zakresie czytania i pisania.
All Turn It Spinner pod trudną nazwą kryje się świetna zabawa, loteryjka obrazkowa. Można obsługiwać ją za pomocą przycisku zewnętrznego. Gra wspiera integrację uczniów niepełnosprawnych. Dzięki All Turn It Spinner można grać w kości, koło fortuny i wiele innych gier opierających się na zasadzie loteryjki obrazkowej.
Ameba została stworzona dla osób niepełnosprawnych, które mogą odnajdywać się w multimedialnym środowisku.
Autorzy tworząc Amebę mieli na myśli dzieci. Wiele grafik i aktywności Ameby jest jednak odpowiednich dla starszych użytkowników.
Prosty komunikator z możliwością nagrania 24 komunikatów o łącznej długości 240 sekund. Możesz trzymać komunikator w obu rękach i aktywować komunikaty kciukiem lub używać komunikatora gdy jest on położony na stoliku.
Autilius Wspólna Uwaga to program komputerowy służący do wspierania terapii dzieci z autyzmem.
Program powstał z myślą o dzieciach w wieku od 3 do 7 lat, ale może być też wykorzystywany do pracy ze starszymi dziećmi.
Program składa się z sześciu gier, które wspierają naukę podążania za gestem wskazywania, kierunkiem głowy i wzroku oraz inicjowania kontaktu.
Komunikator, który pozwala nagrać szereg komunikatów na trzech poziomach, odtwarzanych później sekwencyjnie, po każdorazowym naciśnięciu przycisku. Dzięki przełącznikowi poziomów (3 poziomy) można przygotować sekwencje na różne pory dnia, lub na typowe sytuacje. Łączna długość sekwencji na wszystkich poziomach wynosi 240 sekund.
Komunikator z dużą powierzchnią aktywacji, na który można nagrać i odtwarzać wiadomość trwającą do 120 sekund. Ze względu na duży rozmiar szczególnie pomocny w komunikacji osobom z niepełnosprawnością ruchową, z zaburzeniami widzenia lub z niepełnosprawnością intelektualną.
BJ Click posiada cztery wejścia na przyciski, które mają odpowiadać za ruch kursora, oraz dwa dodatkowe na przyciski, które mają odpowiadać za wybrane akcje. Przyciski dostępne osobno.