Ustawienia Windows 10 przyjazne osobie niewidomej
Sylwester Orzeszko
Spis treści
1. Wyświetlanie ikon na Pulpici
2. Wyświetlanie ikon w zasobniku systemowym (system tray - obszar powiadomień)
3.1. Widok głównego okna aplikacji Ten kompute
3.2. Ustawienie Zastosuj do folderów
3.2.1. Ustawiamy widok folderu
4.1. Działanie przycisku zasilania i skutek zamknięcia pokrywy
5. Usuwanie niepotrzebnych aplikacji
5.1. Inny sposób inicjowania procesu odinstalowywania aplikacji w Windows 10
6. Wyciąganie ikon przydatnych programów na Pulpit
7. Włączanie dźwięku startu Windows
8. Obsługa poczty e-mail w programie Poczta usługi Windows Live
8.1. Instalacja Poczty Windows Live
8.2 Wyciąganie skrótu Poczty usługi Windows Live na Pulpit
8.3 Konfiguracja poczty e-mail w programie Poczta usługi Windows Live
Po instalacji systemu operacyjnego Windows 10, na Pulpicie znajduje się tylko jedna ikona Kosz, a w przypadku preinstalowanych systemów na laptopach, mogą być też programy producenta. W każdym bądź razie nie będzie na Puplicie takich przydatnych ikon jak Ten komputer czy Pliki użytkownika.
Aby włączyć wyświetlanie wybranych ikon pulpitu:
Zezwalaj kompozycjom na zmienianie ikon pulpitu. Polecam Spacją odznaczyć to pole. Teraz Tabulatorem przechodzimy do przycisku OK i naciskamy Spację. Zamykamy Ustawienia: Alt+F4.
Jeśli automatycznie ukrywane są nieaktywne ikony w zasobniku systemowym, zwanym też w Windows 10 obszarem powiadomień, może zdarzyć się, że przy używaniu dodatku system tray dla NVDA, który to skrótem NVDA+F11 wyświetla ikony zasobnika w formie przejrzystej pionowej listy, nie będziemy widzieli często używanej i bardzo ważnej ikony apletu Bezpieczne usuwanie sprzętu i usuwanie nośników.
Można oczywiście w takim przypadku rozwinąć najpierw widok tych ikon przyciskiem powiadomień, ale i tak ukryte ikony nie będą widoczne po użyciu NVDA+F11. Będzie można najwyżej skrótem Windows+B przejść do przycisku powiadomień. Nacisnąć go Spacją i potem strzałkami lewo/prawo odszukać cierpliwie interesującą nas ikonę, np.: Bezpieczne usuwanie…
Wygodniej jest jednak włączyć stałe wyświetlanie ikon w zasobniku systemowym.
Wybierz ikony wyświetlane na pasku zadańi naciskamy Enter lub Spację. W otwartym oknie o nazwie:
Wybierz ikony wyświetlane na pasku zadańodszukujemy Tabulatorem przycisk przełączania o nazwie:
Zawsze pokazuj wszystkie ikony w obszarze powiadomieńi jeśli nie jest wciśnięty, naciskamy Spację. Zamykamy okno ustawień: Alt+F4.
Od tej pory wszystkie ikony będą wyświetlane.
Widok listy folderów trzeba w Windows 10 ustawiać niestety wielokrotnie. Mimo, że podobnie jak w starszych systemach, jest możliwość zapisania ustawień dane widoku dla wszystkich folderów, to nie działa to tak, jakbyśmy sobie tego życzyli. Bardzo często spotkamy inne ustawienie widoku folderu. Oddzielnie trzeba też ustawić widok dla pierwszego okna aplikacji Ten komputer dlatego, że po wybraniu z menu Widok przycisku Opcje, a z niego Zmień opcje folderów i wyszukiwania, w zakładce Widok okna dialogowego, przycisk Zastosuj do folderów nie będzie aktywny.
Otwieramy aplikację Ten komputer z Pulpitu lub, jeśli ten skrót nie jest wyświetlany na Pulpicie, otwieramy klawiszem Windows menu Start z oknem wyszukiwania i wpisujemy Ten komputer.
Po otwarciu okna aplikacji naciskamy od razu klawisz menu kontekstowe i wybieramy z niego Widok, a następnie Lista lub Szczegóły. W zależności od własnych preferencji.
Możemy też w każdym momencie, nawet jeśli jest już zaznaczony jakiś folder lub napęd, wejść w menu Widok (menu w formie wstążki) skrótem Alt+V i potem przejść do grupy Układ literą L. Znajdziemy się na liście dostępnych widoków. Lista ta jest w formie trzech kolumn, w których musimy poruszać się strzałkami góra/dół między wierszami i lewo/prawo między kolumnami. Niestety samo poruszanie się strzałkami góra dół nie działa poprawnie, ponieważ będziemy poruszać się tylko w obrębie jednej kolumny. A kolumn jest trzy i tyle też jest wierszy. Cierpliwie szukamy więc interesującego nas widoku folderów.
W pierwszej kolumnie mamy kolejno: Bardzo duże ikony, małe ikony i Kafelki. W drugiej kolumnie od góry: Duże ikony, Lista i Zawartość. A w trzeciej: Średnie ikony i Szczegóły. Trzeciego wiersza w trzeciej kolumnie już nie ma.
Po odnalezieniu strzałkami interesującego nas widoku naciskamy Spację, aby go wybrać. Zamykamy Ten komputer skrótem Alt+F4. Po ponownym uruchomieniu aplikacji Ten komputer, widok folderów powinien być taki, jak ustawiliśmy.
UWAGA! Jeśli w trakcie powyższych czynności przełączymy się na inny program skrótem Alt+Tabulator, to po powrocie do okna Ten komputer, znów musimy nacisnąć Alt+V i potem literę L, aby powrócić do wyboru widoku w grupie Układ.
W podobny sposób możemy ustawić widok folderów dla każdego innego folderu.
Ustawienie Zastosuj do folderów ma na celu zapisanie tego samemu ustawienia widoku dla wszystkich folderów. Jak wspomniałem wcześniej, nie działa to dobrze, ale…
Otwieramy dowolny folder w aplikacji Ten komputer, albo pliku użytkownika z Pulpitu i ustawiamy widok folderów zgodnie z własnymi preferencjami. Patrz wyżej punkt 3.1.
Kiedy widok mamy już ustawiony, Przechodzimy do menu wstążki wybierając kolejno: Widok, skrótem Alt+V, rozwijamy przycisk Opcje literą Y i literą M otwieramy okno dialogowe Zmień opcje folderów i wyszukiwania. Okno to też możemy otworzyć, kiedy po literze Y strzałkami góra/dół wybierzemy odpowiednią opcję i naciśniemy Spację lub Enter.
Otworzy się okno Opcje folderów, gdzie przechodzimy skrótem Ctrl+Tabulator do drugiej zakładki o nazwie Widok. Powinniśmy znaleźć się w grupie Widoki folderów, gdzie odczytany zostanie tekst typu: Możesz zastosować ten widok (taki jak Szczegóły lub Ikony) do wszystkich folderów tego typu
. Fukus będzie na przycisku Zastosuj do folderu. Możemy poruszyć się dla pewności Tabulatorem i z powrotem Shift+Tabulator.
Kiedy będziemy mieć pewność, że fokus jest na przycisku Zastosuj do folderów, naciskamy Spację. Otworzy się okno dialogowe z pytaniem: Czy chcesz, aby wszystkie foldery tego typu odpowiadały ustawieniom wyświetlania tego folderu?
. Domyślnie zaznaczony jest przycisk Tak. Naciskamy Spację lub Enter. Powrócimy do okna Opcje folderów, gdzie cierpliwie Tabulatorem odszukujemy przycisk OK i naciskamy Spację. Możemy też zamknąć okno folderu, który ustawialiśmy: Alt+F4.
Po instalacji systemu Windows 10 warto też nieco zmodyfikować pewne ustawienia opcji zasilania. Oczywiście wszystko zależy od naszych potrzeb, ale pewne rzeczy warto chyba zmienić.
Ta druga opcja jest oczywiście dostępna tylko w przypadku notebooków. Do obu dostaniemy się poprzez opcje zasilania i chociaż do tych ustawień prowadzą dwa oddzielne linki, to wystarczy wybrać jeden z nich, a tam znajdziemy wszystko co nas interesuje.
wybierz działanie przycisków zasilanialub
Wybierz skutek zamknięcia pokrywy. Otworzy się kolejne okno dialogowe, w którym odszukujemy Tabulatorem kolejne pola rozwijane z opcjami do wyboru.
Po naciśnięciu przycisku zasilaniai
Po naciśnięciu przycisku uśpienia. W obu przypadkach wybieramy odpowiednią opcję strzałkami góra/dół i przechodzimy do kolejnego ustawienia Tabulatorem. W notebookach tych ustawień jest znacznie więcej. Po pierwsze dochodzi nam ustawienie dotyczące skutku zamknięcia pokrywy. Po drugie zaś, oddzielnie ustawiamy wszystkie opcje dla zasilania z baterii i kiedy komputer jest podłączony.
Do wyboru możemy mieć następujące opcje:
UWAGA! Dostępne opcje zależą od specyfiki urządzenia i zainstalowanych sterowników. W przypadku braku sterowników odpowiedzialnych za zarządzanie energią, dostępne opcje mogą ograniczać się tylko do opcji Zamknij. Zwykle jednak tak nie będzie, ponieważ Windows 10 dość skutecznie radzi sobie z rozpoznawaniem urządzeń i pobieraniem sterowników podczas pobierania aktualizacji.
W przypadku niektórych laptopów taką korektę musimy wykonać za pomocą dołączonego przez producenta oprogramowania zarządzającego energią.
Standardowo jednak możemy wykonać to następująco:
Zmień ustawienia planu (i tu padnie nazwa planu, który będziemy ustawiać). Spacją lub Enterem otwieramy ustawienia tego planu. W kolejnym oknie będziemy poruszać się Tabulatorem między polami kombi, gdzie strzałkami góra/dól ustawiamy czas po którym komputer ma wyłączyć ekran i przejść w stan uśpienia. W przypadku notebooków oddzielnie ustawia się te opcje dla korzystania z baterii i kiedy komputer jest podłączony. Ponadto często dostępne jest jeszcze jedno ustawienia, kiedy komputer ma przyciemnić ekran. Po ustawieniu interesujących nas opcji, Tabulatorem przechodzimy do przycisku Zapisz zmiany i naciskamy Spację lub Enter. Wrócimy do głównego okna Opcje zasilania. Zamykamy okno Opcje zasilania Alt+F4.
UWAGA! W oknie, gdzie ustawiamy czasy dla działań w danym planie zasilania, takie jak czas wyłączenia ekranu, itp. przed przyciskiem Zapisz zmiany znajdziemy link Zmień zaawansowane ustawienia zasilania
. Po jego otwarciu Spacją lub Enterem, pokaże się okno dialogowe, w którym najpierw z rozwijanej listy, a więc strzałkami góra/dół możemy wybrać którego planu zasilania dotyczą nasze ustawienia. Potem Tabulatorem przechodzimy do listy opcji prezentowanych w formie drzewa. Poruszamy się tu strzałkami góra/dół, a interesującą nas gałąź rozwijamy strzałką w prawo. Zwijamy strzałką w lewo.
Po ustawieniu interesujących nas opcji przechodzimy Tabulatorem do przycisku OK i naciskamy Spację lub Enter. Teraz pozostaje zamknąć okno Opcje zasilania Alt+F4.
Do usuwania niepotrzebnych aplikacji służy aplikacja systemowa o nazwie Programy i funkcje. Podobna do znanego jeszcze z Windows XP Dodaj usuń programy.
Tym razem nie musimy zamykać żadnego okna. Nie korzystaliśmy bowiem z aplikacji Programy i funkcje.
UWAGA! Jeśli NVDA nie odczytuje prawidłowo menu kontekstowego, to trzeba go zrestartować, albo użyć windowsowego Narratora, który uruchamia się i wyłącza skrótem Windows+Enter.
NVDA może mieć problemy z odczytem menu kontekstowego po aktualizacji systemu, a przed aktualizacją samego NVDA.
Standardowo na pulpicie nie ma ikony Notatnika, Wordpada czy nawet Internet Explorera. Podobnie jak tu zostanie to opisane, można wyciągnąć na pulpit skrót do dowolnego programu.
UWAGA! Jeśli komputer nie ma klawisza menu kontekstowe, można je wywołać skrótem Shift+F10.
Program pocztowy Poczta usługi Windows Live jest elementem pakietu Windows Live Essentials. Można go pobrać korzystając z poniższego linku:
Pakiet Windows Live Essentials nie jest już oficjalnie dostępny na stronach firmy Microsoft.
W pierwszym oknie instalatora Podstawowych programów Windows wybierz przycisk o nazwie: Wybierz programy, które chcesz zainstalować
. W kolejnym oknie Tabulatorem odczytujemy elementy okna dialogowego i kiedy jesteśmy na liście programów (dialog, lista) – Te programy zostaną zainstalowany, przeglądamy tą listę strzałkami góra/dół i lewo/prawo zaznaczając Spacją to co nas interesuje i również Spacją odznaczając niepotrzebne elementy. Oczywiście musimy zaznaczyć Poczta. Ze względu na rodzinę można rozważyć Galerię fotografii i program Movie Maker. Ten drugi program służy do montażu filmów i tworzenia prezentacji ze zdjęć cyfrowych.
Inne programy, które są w tym instalatorze to: Writer – do pisania blogów, OneDrive – dysk wirtualny Microsoft, zwykle już zainstalowany w Windows 10 i komunikator Messenger. Nie należy go mylić z Facebook Messengerem. To komunikator Microsoft, który w Polsce praktycznie nie jest używany. Tym bardziej nie warto go instalować.
Kiedy już wybierzemy to co chcemy instalować, przechodzimy Tabulatorem do przycisku Zainstaluj i naciskamy Spację. Po kilkudziesięciu sekundach pojawi się okno informujące o udanej instalacji. Zamykamy je.
Program Poczta usługi Windows Live jest często w systemie, a ściślej w menu Start widoczny pod angielską nazwą Windows Live Mail. Dlatego, aby wyciągnąć go na pulpit za pomocą wcześniej opisanego sposobu, po otwarciu menu Start klawiszem Windows, wpisujemy Windows Live Mail. Po kilku literach możemy sprawdzić co system nam proponuje. Jeśli mamy nasz program, to naciskamy menu kontekstowe i wybieramy z niego Otwórz lokalizację pliku. Tu już zazwyczaj będzie polska nazwa Poczta usługi Windows Live. W każdym bądź razie naciskamy znów menu kontekstowe i z niego wybieramy kolejno podmenu Wyślij do.. i Pulpit (utwórz skrót). Zamykamy okno Ekploratora Windows.
UWAGA! Gdyby z jakiegoś powodu w eksploratorze Windows nazwa była również po angielsku, to na pulpicie musimy odszukać program Windows Live Mail. Możemy zmienić jego nazwę naciskając F2 i wpisując taką, jaką chcemy.
Po pierwszym otwarciu programu musimy zaakceptować licencję. Pokaże się okno konfiguracji kkonta konta e-mail. Jeśli anulujemy tą konfigurację, musimy zacząć od punktu 1. Jeśli nie, to od razu przechodzimy do punktu 4.
Konfigurację tą uruchomimy zaznaczając podczas konfigurowania konta stosowne pole. Po kliknięciu przycisku Dalej Otworzy się okno dialogowe, gdzie wybieramy protokół IMAP lub POP, wpisujemy adres serwerów poczty przychodzącej i wychodzącej oraz wprowadzamy hasło i nazwę użytkownika konta. Zaznaczamy też koniecznie pod serwerem poczty wychodzącej, ze serwer wymaga uwierzytelniania.
Dokładne dane, takie jak nazwy serwerów, numery portów, itp. uzyskamy od naszego dostawcy usługi poczty e-mail. Dzisiaj zwykle usługodawcy korzystają z szyfrowania SSL, więc należy te opcje zaznaczyć i dla protokołu POP3 stosują port 995, a dla IMAP 993. Port serwera wychodzącego to zazwyczaj 465. Przy szyfrowaniu SSL jako nazwę użytkownika wpisuje się pełny adres e-mail.
Dane serwerów i numery portów oraz szyfrowanie możemy skorygować otwierając Właściwości konta e-mail. W tym celu Z menu Plik (skrót Alt+P) wybieramy Opcje, potem Konta e-mail i w otwartym oknie na liście kont e-mail zaznaczamy konto, którego dane chcemy korygować, a następnie przechodzimy Tabulatorem do przycisku Właściwości i aktywujemy go Spacją.
Zakładce Ogólne możemy poprawić adres e-mail oraz nazwę wyświetlaną. W kolejnej (przechodzimy skrótem Ctrl+Tabulator) skorygujemy nazwy serwerów i to, że serwer wymaga uwierzytelniania. A szyfrowanie i numery portów skorygujemy w zakładce Zaawansowane. W tej ostatniej zakładce, w przypadku protokołu POP, warto też sprawdzić, czy zaznaczona jest opcja Pozostaw wiadomości na serwerze, szczególnie jeśli odbieramy pocztę na kilku urządzeniach. Tu też możemy określić jak długo te wiadomości mają pozostawać na serwerze lub, że mają być kasowane po usunięciu z folderu Elementy usunięte.
UWAGA! W przypadku kont Gmail korzystanie z protokołu POP musi być poprzedzone ustawieniem tej opcji z poziomu przeglądarki internetowej. Poza tym pozostawianie wiadomości na serwerze funkcjonuje tu źle. Wiadomości nie przychodzą na inne urządzenie, kiedy je raz pobierzemy. Mimo poprawnej konfiguracji klienta pocztowego. Rozwiązaniem jest korzystanie z protokołu IMAP.
Skróty klawiszowe programu Poczta usługi Windows Live znajdują się w oddzielnym pliku o nazwie Poczta usługi Windows Live - skróty klawiszowe.html