Program ALFABET to multimedialne zabawy na materiale obrazkowym, literowym, wyrazowym z jednoczesnymi zabawami dźwiękami mowy (głoskami). Zawiera obrazkowo-dźwiękową naukę liter i wyrazów, identyfikowania ich z głoskami. Powstał z myślą o zastosowaniu go jako pomocy dydaktycznej w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym do rozwijania gotowości szkolnej w zakresie czytania i pisania. Program kształtuje gotowość do nauki czytania i pisania, pozwala ćwiczyć elementarne zdolności językowe, trenuje znajomość pisowni.
Program zawiera wiele różnorodnych zabaw z literami i głoskami takich jak:
- Jaka to litera (23 ćwiczenia) – rodzaj układanki obrazkowej, w której należy przeciągnąć myszką obrazki w wyznaczone miejsce
- Literowy pociąg (24 ćwiczenia) – zabawa polega na przenoszeniu myszką rozsypanych liter do wagonów w pociągu oznaczonych literami
- Pary liter (50 ćwiczeń)– łączenie liter w pary za pomocą kolorowych linek
- Łączenie punktów (24 ćwiczenia) – należy zaznaczyć za pomocą myszki punkty z innym kolorem aż do odkrycia litery
- Odkrywanki alfabetyczne (16 ćwiczeń)– zadanie polega na zaznaczeniu myszką w rozsypance literowej kolejno wskazanych na ekranie liter alfabetu
- Kolorowanki literowe (20 ćwiczeń) – należy wybrać z palety odpowiedni kolor i pokolorować literę umieszczoną w ramce
- Loteryjki (40 ćwiczeń) – należy wybrać z rozsypanki litery początkowe i wstawić je pod odpowiednie obrazki
- Zaznaczanki literowe (20 ćwiczeń) – zadanie polega na zaznaczeniu pierwszej litery wyrazu (nazwy obrazka) na obwodzie koła otaczającego obrazek
- Triady głoskowe I (20) – do każdej pary obrazków należy dodać ten obrazek, którego nazwa zaczyna się taką samą głoską
- Triady głoskowe II (15) – do każdej pary obrazków należy dodać ten obrazek, którego nazwa kończy się taką samą głoską
- Pierwsze głoski (nagłos – 79 ćwiczeń)– zadanie polega na przeniesieniu do ramki czterech obrazków, których nazwy zaczynają się wskazaną na ekranie literą (głoską)
- Ostatnie głoski (wygłos – 70 ćwiczeń)- zadanie polega na przeniesieniu do ramki czterech obrazków, których nazwy kończą się wskazaną na ekranie literą (głoską)
- Środkowe głoski (śródgłos – 90 ćwiczeń)- zadanie polega na przeniesieniu do ramki czterech obrazków, których nazwy zawierają wewnątrz wyrazu wskazaną na ekranie literę (głoskę)
- Puzzle literowe (100 ćwiczeń)- udźwiękowione puzzle literowe, zadanie polega na ułożeniu obrazka z kilku elementów
- Składanki literowe (50)– zagadki fonetyczne polegające na odszyfrowaniu ukrytego na gąsienicy pod znakiem zapytania obrazka oraz wyrazu
- Podpisywanki (80)– składanki literowe polegające na poprawnym podpisaniu obrazka z odpowiednio wybranych i dopasowanych puzzli literowych.
Zadania zawarte w programie wpływają na lepszą koncentrację uwagi, koordynację wzrokowo-ruchowo-słuchową, spostrzegawczość, poszerzanie słownika czynnego, rozwijanie gotowości do nauki czytania i pisania, procesy słowotwórcze, odkrywanie reguł językowych, rozwijanie umiejętności różnicowania głosek, dokonywania analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej wyrazów, procesy logicznego myślenia, szybkość reakcji na bodźce słuchowe, procesy pamięci wzrokowej oraz słuchowej.
Program działa pod systemem: Windows XP, Vista, Windows 7 i Windows 8.