Niektóre dzieci ze wzglÄ™du na ograniczenia ruchowe lub poznawcze majÄ… trudnoÅ›ci w posÅ‚ugiwaniu siÄ™ plastelinÄ…, farbkami, kredkami czy dÅ‚ugopisem. Takie dzieci mogÄ… skorzystać z różnego rodzaju programów multimedialnych, które można obsÅ‚ugiwać nawet jednym specjalnym przyciskiem, dziÄ™ki czemu dziecko nawet z wiÄ™kszÄ… niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciÄ… ruchowÄ… może samodzielnie rysować, malować, ukÅ‚adać puzzle, uczyć siÄ™ liter, cyfr, ksztaÅ‚tów, kolorów, a nawet grać w różne gry.
Oprogramowanie aktywizujÄ…ce i edukacyjne wszechstronnie wspomaga rozwój dziecka z niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciÄ…, dajÄ…c mu narzÄ™dzia do twórczego dziaÅ‚ania, a tym samym zapewniajÄ…c poczucie sprawstwa. Dziecko uÅ›wiadamia sobie, że posÅ‚ugiwanie siÄ™ myszkÄ… i innym oprzyrzÄ…dowaniem zwiÄ…zanym z programem wywoÅ‚uje okreÅ›lony efekt na ekranie komputera. Programy przyczynowo-skutkowe, do Å‚atwego rysowania oraz różnego rodzaju gry edukacyjne rozwijajÄ… percepcjÄ™ wzrokowÄ…, sÅ‚uchowÄ…, koordynacjÄ™ wzrokowo-sÅ‚uchowo-ruchowÄ…, wprowadzajÄ… w Å›wiat kolorów, ksztaÅ‚tów, dźwiÄ™ków, rozwijajÄ… zdolnoÅ›ci poznawcze: myÅ›lenie, spostrzegawczość, koncentracjÄ™, uwagÄ™, ksztaÅ‚tujÄ… umiejÄ™tnoÅ›ci jÄ™zykowe, rozwijajÄ… umiejÄ™tnoÅ›ci szkolne: liczenie, czytanie i pisanie.
Poza tym oprogramowanie multimedialne stanowi również doskonaÅ‚e uzupeÅ‚nienie pracy nauczyciela pozwalajÄ…c na uatrakcyjnienie zajęć, dostosowanie programów nauczania, atrakcyjne narzÄ™dzie utrwalania przyswojonej wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ci. Ogólnie można wiÄ™c powiedzieć, że programy aktywizujÄ…ce i edukacyjne stanowiÄ… doskonaÅ‚e wsparcie rozwoju dziecka, czy osoby dorosÅ‚ej z niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciÄ… intelektualnÄ…, jak również wsparcie dla rodziców, nauczycieli i terapeutów.
Ameba zostaÅ‚a stworzona dla osób niepeÅ‚nosprawnych, które mogÄ… odnajdywać siÄ™ w multimedialnym Å›rodowisku.
Autorzy tworzÄ…c AmebÄ™ mieli na myÅ›li dzieci. Wiele grafik i aktywnoÅ›ci Ameby jest jednak odpowiednich dla starszych użytkowników.
Plazma zostaÅ‚a stworzona dla osób niepeÅ‚nosprawnych, które mogÄ… odnajdywać siÄ™ w multimedialnym Å›rodowisku. Jest to program podobny do Ameby, ale Å‚atwiejszy do zrozumienia.
Autorzy tworzÄ…c PlazmÄ™ mieli na myÅ›li dzieci. MogÄ… jednak używać jej również doroÅ›li! Wiele grafik i aktywnoÅ›ci Plazmy jest odpowiednich dla starszych użytkowników.
Gracz doskonali umiejętność obsługi myszki, lub urządzeń alternatywnych (np. ekranu dotykowego). Aktywności zachęcają do zabawy i nauki kolorową grafiką i dźwiękami.
Działa pod Windows 7 64-bit, Windows 10
“Moja opowieść” jest oprogramowaniem umożliwiajÄ…cym dziecku tworzenie wÅ‚asnych opowieÅ›ci obrazkowych. Gracz wybiera tÅ‚o, kolory, figury, elementy obrazka, postaci, może również napisać i wydrukować krótkÄ… opowieść o wydarzeniach przedstawionych na stworzonym obrazku.
Happenings pomaga rozwijać umiejÄ™tnoÅ›ci percepcji wzrokowej, używania przycisków i jÄ™zyka. Jest programem przyczynowo-skutkowym z piÄ™knÄ… grafikÄ…, animacjÄ… i nagrodami dźwiÄ™kowymi.
Budowanie obrazów odbywa siÄ™ za pomocÄ… przycisków, myszy lub klawiatury.
Autilius Wspólna Uwaga to program komputerowy sÅ‚użący do wspierania terapii dzieci z autyzmem.
Program powstał z myślą o dzieciach w wieku od 3 do 7 lat, ale może być też wykorzystywany do pracy ze starszymi dziećmi.
Program skÅ‚ada siÄ™ z szeÅ›ciu gier, które wspierajÄ… naukÄ™ podążania za gestem wskazywania, kierunkiem gÅ‚owy i wzroku oraz inicjowania kontaktu.
ZostaÅ‚ zaprojektowany z myÅ›lÄ… o dzieciach z niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciÄ… ruchowÄ…. Pomocny bÄ™dzie zarówno dla osób z niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciÄ… intelektualnÄ…, problemami w uczeniu siÄ™ oraz dla osób w normie intelektualnej. Poza dobrÄ… zabawÄ…, program uczy jak posÅ‚ugiwać siÄ™ dwoma przyciskami, tak, aby obsÅ‚uga gier i programów majÄ…cych opcjÄ™ skanowania, byÅ‚a dla użytkownika prostym zadaniem.
Game, Set & Match jest zestawem gier dla maÅ‚ych dzieci i osób z trudnoÅ›ciami w uczeniu siÄ™. Oprogramowanie zawiera przyjaznÄ… grafikÄ™, prosty interfejs i atrakcyjne animacje.
Gry mogÄ… być obsÅ‚ugiwane za pomocÄ… tradycyjnej myszki i klawiatury, a także za pomocÄ… ekranu dotykowego, jednego lub dwóch klawiszy (spacja i/lub enter).
Program zawiera 6 aktywnoÅ›ci przyczynowo-skutkowych. Program budzi zainteresowanie akcjami na ekranie, pozwala zrozumieć przyczynÄ™ i skutek, ćwiczyć uwagÄ™ i używanie przycisków. Obrazki sÄ… proste i Å‚atwe.
Ustawienia pozwalajÄ… zmienić kolor tÅ‚a, prÄ™dkość, wybór aktywnoÅ›ci itp.
Splodge jest zabawnym programem aktywizujÄ…cym, który umożliwia użytkownikowi umieszczanie na ekranie różnorodnych obrazków, przy akompaniamencie charakterystycznych dla nich odgÅ‚osów, rozwijajÄ…c przy tym umiejÄ™tnoÅ›ci obsÅ‚ugi komputera poprzez zabawÄ™. WykorzystujÄ…c mysz, przyciski, joystick, a także ekran dotykowy dziecko nabiera wprawy i pewnoÅ›ci siebie w obsÅ‚udze komputera.
Kaleidoscope 2 został stworzony z myślą o wczesnej edukacji. Dostarcza narzędzi do kreatywnego malowania.
Jest to program, który pozwala też Å‚atwo tworzyć symetryczne lub samoczynne ksztaÅ‚ty. Najważniejsza dla niektórych może okazać siÄ™ możliwość rysowania kolorowych obrazów.
Paint-ING jest programem aktywizujÄ…cym, dziÄ™ki któremu użytkownik rozwija umiejÄ™tnoÅ›ci obsÅ‚ugi komputera poprzez zabawÄ™ polegajÄ…cÄ… na malowaniu i stemplowaniu. Z różnymi możliwoÅ›ciami malowania powiÄ…zane sÄ… charakterystyczne dźwiÄ™ki. WykorzystujÄ…c mysz, przyciski, a także ekran dotykowy dziecko nabiera wprawy i pewnoÅ›ci siebie w obsÅ‚udze komputera.