W tej kategorii przedstawiamy oprogramowanie służące wsparciu terapii w różnego rodzaju schorzeniach i deficytach.
Oprogramowanie wspeirające terapię afazji.
Oprogramowanie terapeutyczne, wspierające terapię mowy i innych zaburzeń poznawczych.
Oprogramowanie terapeutyczne z serii Cognitomniac.
W Pracowni Neuropsychologii Klinicznej Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie został opracowany zestaw programów komputerowych wspomagających rehabilitację chorych z afazją, przeznaczony dla specjalistów zajmujących się terapią funkcji językowych (neuropsychologów i neurologopedów).
W Pracowni Neuropsychologii Klinicznej Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie został opracowany zestaw programów komputerowych wspomagających rehabilitację chorych z afazją.
Przygotowane w formie elektronicznej ćwiczenia obejmują podstawowe funkcje językowe (tworzenie i rozumienie wypowiedzi językowych, czytanie i pisanie).
Pakiet zawiera gry ćwiczące uwagę gracza. Np. gra Łąka, polegająca na oczekiwaniu na pojawienie się bodźca, rozwija czujność i przerzutność uwagi. Fabryka pozwala ćwiczyć przerzutność za pomocą zmieniania wielkości pola uwagowego. Podobnie w grze Gazeta można kontrolować wielkość pola uwagowego w trakcie wyszukiwania sygnału wśród szumu.
Pakiet pozwala ćwiczyć różne aspekty pamięci. Np. gra Tablica to standardowe ćwiczenie krótkotrwałej pamięci wzrokowej polegające na zapamiętywaniu i rozpoznawaniu obrazków. W grze Kuchnia ćwiczona jest pamięć przestrzenna, natomiast gra Flipczart została skonfigurowana tak, aby ćwiczyć pamięć długotrwała wymagając od gracza przypominania sobie znanych z kultury wierszyków, powiedzonek, tekstów popularnych piosenek.
Pakiet pozwala ćwiczyć myślenie operacyjne, abstrahowanie, kojarzenie, kategoryzację. W grze Kino gracz musi znaleźć bardziej lub mniej abstrakcyjne elementy wspólne kategorii obrazków prezentowanych na ekranie. Gra Flipczart jest ustawiona tak, aby ćwiczyć umiejętność rozpoznania wzoru na prostych ciągach liczbowych.
Gry z pakietu Postrzeganie łączy wspólna cecha – konieczność rozpoznania i zaklasyfikowania kształtu w ograniczonym czasie. Rozpoznawany bodziec musi być zidentyfikowany w oparciu o wcześniejsze instrukcje i/lub wiedzę gracza. Np. w grze Łąka należy rozpoznać zwierzę wśród dwóch, pojawiających się krótko obrazków.
Pakiet skupia się na rozwoju kompetencji społecznych w kilku obszarach. Gra Flipczart pozwala ćwiczyć wiedzę dot. znanych fraz, powiedzonek, tekstów piosenek. W grze Szafa grająca wymagane jest rozpoznawanie dźwięków często występujących w gospodarstwie domowym. W grze Dom należy wykazać się znajomością położenia przedmiotów w różnych pomieszczeniach domu.
W pakiecie Komunikacja skupiamy się na rozwoju funkcji komunikacyjnych. W grze Flipczart odbywa się to w oparciu o znajomość popularnych w kulturze tekstów. Gra Szafa grająca ćwiczy umiejętność rozpoznawania dźwięków. Natomiast gra Gazeta uczy rozpoznawania i zapamiętywania zapisanych liter i cyfr.
Na pakiet Autyzm składają się proste gry związane ze znajomością przedmiotów i dźwięków w domu oraz tekstów z kultury popularnej. Wszystkie gry zaczynają się od najprostszego poziomu. Tło każdej gry zostało wyłączone (gracz widzi jedynie materiał ćwiczeniowy), aby ograniczyć liczbę rozpraszających elementów. W grach występują instrukcje i lektor, żeby ułatwić rozwiązywanie zadań.
Pakiet ADHD zawiera gry ćwiczące umiejętności często przydatne w szkole, ponieważ jest to zaburzenie występuje najczęściej w wieku szkolnym. Są to pamięć, wiedza o klasyfikacji, abstrahowanie i przeszukiwanie tekstu. Każda gra zaczyna się od średniego poziomu trudności.
Gry w pakiecie Trudności szkolne zostały tak dobrane, aby ćwiczyć kompetencje przydatne w szkole. W grze Tablica ćwiczona jest pamięć robocza. Zdolności matematyczne ćwiczone są w grze Flipczart, w której należy odkryć zasadę porządkującą ciąg liczbowy. Gra Kino wymaga abstrahowania, aby znaleźć regułę przypisującą obrazki do kategorii, w tej grze wykorzystywana jest wiedza szkolna (np. o klasyfikacji zwierząt).
W pakiecie znajdują się gry trenujące pamięć, wiedzę i myślenie. Gry w tym pakiecie są skonfigurowane na średni poziom trudności i uśrednione ustawienia. Pakiet jest przeznaczony dla osób bez zaburzeń, chcących poprawić swoje kompetencje poznawcze w wymienionych obszarach.
Dr Neuronowski jest nowatorskim narzędziem terapeutycznym wspomagającym rehabilitację dzieci i dorosłych z zaburzeniami mowy oraz innymi zaburzeniami poznawczymi.
Program terapeutyczny Dr Neuronowski powstał we współpracy Pracowni Neuropsychologii Instytutu Biologii Doświadczalnej PAN i firmy Harpo.
ExeSystem to zestaw nowatorskich programów terapeutycznych wspieranych komputerowo. Aplikacja ta służy do wspomagania rehabilitacji psychologicznej dorosłych chorych z zaburzeniami wykonawczymi (ang. executive), nabytymi w wyniku ogniskowego uszkodzenia głównie czołowych płatów mózgu. Patologia może mieć różną etiologię, np. urazową, naczyniową, zapalną itd.
Wyświetlona pierwotnie cena dotyczy wersji dla pacjenta. Wybierz opcję przed dodaniem do koszyka.
System – Cognitomniac Terapia to profesjonalne, komputerowe narzędzie terapeutyczne do rozwoju funkcji poznawczych.
Terapia prowadzona jest w postaci atrakcyjnych wizualnie gier komputerowych. Niewątpliwą zaletą systemu jest możliwość skorzystania z gotowych pakietów gier skonfigurowanych do rozwoju konkretnych obszarów funkcjonowania poznawczego.