W tej kategorii prezentujemy, zapewniajÄ…cy osobom majÄ…cym problemy z komunikowaniem siÄ™, sprzÄ™t i oprogramowanie do tak zwanej komunikacji alternatywnej, a także oprogramowanie aktywizujÄ…ce dla osób niepeÅ‚nosprawnych intelektualnie.
Specjalne przyciski i interfejsy mają służyć osobom niepełnosprawnym ruchowo do sterowania urządzeniami, albo zastępują przyciski myszy komputerowej. Bardzo często używa się ich jako uzupełnienie urządzeń zastępujących myszkę.
Komunikatory to urzÄ…dzenia, których zadaniem jest zapewnić komunikacjÄ™ osoby niepeÅ‚nosprawnej z otoczeniem. SÄ… to urzÄ…dzenia niezależne od komputera, majÄ…ce za zadanie wspomóc komunikacjÄ™. Nagrywa siÄ™ na nie wiadomoÅ›ci (sÅ‚owa, zdania), które można nastÄ™pnie odtworzyć poprzez naciÅ›niÄ™cie przycisku. Każdy komunikat może być odtwarzany dowolnÄ… ilość razy.
Komunikatory mogÄ… zawierać od jednej po kilkaset wiadomoÅ›ci. DziÄ™ki tym urzÄ…dzeniom osoby niemówiÄ…ce lub majÄ…ce problemy z mowÄ… mogÄ… przekazać istotne informacje np. o sobie, o ważnych wydarzeniach, wyrażać swoje potrzeby, pragnienia, emocje, myÅ›li, czy uczestniczyć w dyskusji. Ponadto komunikatory pozwalajÄ… na weryfikacjÄ™ wiedzy. DziÄ™ki nim uczniowie mogÄ… odpowiadać na lekcjach, zwiÄ™kszajÄ… autonomiÄ™.
Oprogramowanie wspomagajÄ…ce komunikacjÄ™ alternatywnÄ… przeznaczone jest dla osób majÄ…cych problemy z mówieniem. Oprogramowanie można zainstalować na komputerze, tablecie, telefonie dziÄ™ki czemu urzÄ…dzenia te stajÄ… siÄ™ narzÄ™dziem komunikacji. Bazy symboli sprawiajÄ…, że programy te sÄ… dostÄ™pne również dla osób nie potrafiÄ…cych czytać i pisać. Syntezator mowy pozwala zaÅ› osobie niemówiÄ…cej na gÅ‚osowe wyrażanie swoich emocji, potrzeb, opinii, poglÄ…dów oraz dyskusje na dowolne tematy.
Różne opcje dostÄ™pu do programów za pomocÄ… myszki, klawiatury, ekranu dotykowego, pojedynczego przycisku, sterowania wzrokiem sprawiajÄ…, że aplikacje te mogÄ… być obsÅ‚ugiwane przez osoby z różnymi dysfunkcjami. Bogactwo funkcji sprawia, że programy te sÄ… nieocenionym narzÄ™dzie wspóÅ‚pracy nauczyciela i niepeÅ‚nosprawnego ucznia.
Niektóre dzieci ze wzglÄ™du na ograniczenia ruchowe lub poznawcze majÄ… trudnoÅ›ci w posÅ‚ugiwaniu siÄ™ plastelinÄ…, farbkami, kredkami czy dÅ‚ugopisem. Takie dzieci mogÄ… skorzystać z różnego rodzaju programów multimedialnych, które można obsÅ‚ugiwać nawet jednym specjalnym przyciskiem, dziÄ™ki czemu dziecko nawet z wiÄ™kszÄ… niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciÄ… ruchowÄ… może samodzielnie rysować, malować, ukÅ‚adać puzzle, uczyć siÄ™ liter, cyfr, ksztaÅ‚tów, kolorów, a nawet grać w różne gry.
Oprogramowanie aktywizujÄ…ce i edukacyjne wszechstronnie wspomaga rozwój dziecka z niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciÄ…, dajÄ…c mu narzÄ™dzia do twórczego dziaÅ‚ania, a tym samym zapewniajÄ…c poczucie sprawstwa. Dziecko uÅ›wiadamia sobie, że posÅ‚ugiwanie siÄ™ myszkÄ… i innym oprzyrzÄ…dowaniem zwiÄ…zanym z programem wywoÅ‚uje okreÅ›lony efekt na ekranie komputera. Programy przyczynowo-skutkowe, do Å‚atwego rysowania oraz różnego rodzaju gry edukacyjne rozwijajÄ… percepcjÄ™ wzrokowÄ…, sÅ‚uchowÄ…, koordynacjÄ™ wzrokowo-sÅ‚uchowo-ruchowÄ…, wprowadzajÄ… w Å›wiat kolorów, ksztaÅ‚tów, dźwiÄ™ków, rozwijajÄ… zdolnoÅ›ci poznawcze: myÅ›lenie, spostrzegawczość, koncentracjÄ™, uwagÄ™, ksztaÅ‚tujÄ… umiejÄ™tnoÅ›ci jÄ™zykowe, rozwijajÄ… umiejÄ™tnoÅ›ci szkolne: liczenie, czytanie i pisanie.
Poza tym oprogramowanie multimedialne stanowi również doskonaÅ‚e uzupeÅ‚nienie pracy nauczyciela pozwalajÄ…c na uatrakcyjnienie zajęć, dostosowanie programów nauczania, atrakcyjne narzÄ™dzie utrwalania przyswojonej wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ci. Ogólnie można wiÄ™c powiedzieć, że programy aktywizujÄ…ce i edukacyjne stanowiÄ… doskonaÅ‚e wsparcie rozwoju dziecka, czy osoby dorosÅ‚ej z niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciÄ… intelektualnÄ…, jak również wsparcie dla rodziców, nauczycieli i terapeutów.
Dla niektórych osób niepeÅ‚nosprawnych sterowanie wzrokiem jest jedynym sposobem, aby w peÅ‚ni realizować wszystkie funkcje myszki czyli obsÅ‚ugiwać komputer zyskujÄ…c w ten sposób wiÄ™kszÄ… niezależność. Jednak sterowania komputerem za pomocÄ… wzroku trzeba siÄ™ nauczyć. Do tego celu przeznaczone jest specjalne oprogramowanie, które wspomaga doskonalenie kolejnych umiejÄ™tnoÅ›ci sterowania myszkÄ… za pomocÄ… wzroku: od przesuwania kursora, pojedynczych i podwójnych kliknięć, po przeciÄ…ganie obiektów i realizacjÄ™ wszystkich funkcji myszki.
Opanowanie umiejÄ™tnoÅ›ci sterowania komputerem za pomocÄ… wzroku zapewnia osobie z niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciÄ… ruchowÄ… wiÄ™kszÄ… niezależność, pozwalajÄ…c na uczestnictwo w życiu spoÅ‚ecznym: zabawÄ™, naukÄ™, pracÄ™ i co najważniejsze komunikacjÄ™. Ponadto oprogramowanie to zawiera również narzÄ™dzie analizy pozwalajÄ…ce na zapisanie w postaci nagraÅ„ czy wykresów wyników sterowania. Takie narzÄ™dzie umożliwia ocenÄ™ i analizÄ™ procesu nabywania kolejnych umiejÄ™tnoÅ›ci sterowania wzrokiem przez użytkownika, stanowiÄ…c doskonaÅ‚e uzupeÅ‚nienie i wsparcie pracy nauczyciela czy terapeuty.
Export Program sÅ‚uży do przenoszenia symboli (Bliss, PCS, Pictogram itp.) z baz danych systemu Symbol do innych programów.
W Polsce znane sÄ… systemy graficzne: piktogramy, fotografie, obrazki, system PCS, symbole Blissa, majÄ…ce różny stopieÅ„ trudnoÅ›ci. DziÄ™ki nim nie mówiÄ…ce osoby, mogÄ… wyrażać swoje potrzeby, wolÄ™, sprzeciw.
Grasp Switch, dziÄ™ki nietypowej budowie i sposobie aktywacji, może być stosowany przez osoby, które nie mogÄ… naciskać okrÄ…gÅ‚ych przycisków, a kontrolujÄ… zaciskanie dÅ‚oni.
Bezprzewodowy przycisk umożliwiajÄ…cy osobie niepeÅ‚nosprawnej zdalnÄ… obsÅ‚ugÄ™ komputera. Wykorzystuje technologiÄ™ Bluetooth i wspóÅ‚pracuje bezpoÅ›rednio z dowolnym komputerem wyposażonym w ten moduÅ‚.
Talking Brix to trzy cieniutkie, niewielkie, lekkie komunikatory umożliwiajÄ…ce nagranie pojedynczej wiadomoÅ›ci na każdym z komunikatorów, trwajÄ…cej do 10 sekund. DziÄ™ki swoim rozmiarom ( okoÅ‚o 4,5 cm) oraz wbudowanemu magnesowi doskonale nadajÄ… siÄ™ do noszenia w kieszeni lub przytwierdzenia w dowolnym miejscu w domu czy w szkole.
LITTLE Step-by-Step Choice with Levels może być wykorzystywany jako narzędzie pracy z testami wielokrotnego wyboru lub w codziennych sytuacjach, by jeszcze bardziej wspierać niezależność Użytkownika i dać Mu większą swobodę wypowiedzi.
GoTalk 20+ to lekki, przenoÅ›ny komunikator umożliwiajÄ…cy nagranie i odtwarzanie do 100 komunikatów plus 5 komunikatów dodatkowych – staÅ‚ych, czyli takich, które użytkownik zawsze musi mieć pod rÄ™kÄ…, sÄ… one takie same na każdym poziomie nagraÅ„.
Program wspomagający nabywanie języka oraz terapię dzieci z zaburzeniami mowy i słuchu.
Program opiera siÄ™ na idei poÅ‚Ä…czenia kolorowych plansz, animacji oraz naturalnych odgÅ‚osów otaczajÄ…cego nas Å›wiata, stanowiÄ…c uniwersalne narzÄ™dzie wspierajÄ…ce naturalne i wspomagane nabywanie jÄ™zyka oraz terapiÄ™ logopedycznÄ…, zwÅ‚aszcza dzieci z zaburzeniami rozwoju jÄ™zyka i dzieci z uszkodzonym narzÄ™dziem sÅ‚uchu.
Jelly Beamer to przycisk umożliwiajÄ…cy bezprzewodowe sterowanie komputerem, urzÄ…dzeniami elektrycznymi oraz zabawkami, z odlegÅ‚oÅ›ci do 9 metrów. SkÅ‚ada siÄ™ z dwóch urzÄ…dzeÅ„: nadajnika i odbiornika.
BJ Control USB umożliwia sterowanie dowolnym urzÄ…dzeniem w domu z poziomu komputera. BJ Control USB to pilot, który dziÄ™ki podczerwieni zapewni Tobie możliwość obsÅ‚ugi dowolnych urzÄ…dzeÅ„ dziaÅ‚ajÄ…cych na pilota. JeÅ›li doÅ‚Ä…czy siÄ™ do tego odpowiednie akcesoria można sterować Å›wiatÅ‚ami, Å‚óżkiem, żaluzjami czy otwieraniem i zamykanie drzwi oraz alarmem.
Eduterapeutica Dysleksja to multimedialny program do pracy z dziećmi wykazującymi specyficzne trudności w nauce czytania i pisania, umożliwiający przeprowadzenie oceny gotowości szkolnej oraz oceny ryzyka dysleksji. Bogata baza ćwiczeń oraz kart pracy zapewnia nauczycielom i specjalistom materiał do efektywnej i atrakcyjnej terapii ucznia.
Eduterapeutica Dyskalkulia to multimedialny program diagnostyczno-terapeutyczny do pracy z uczniami klas 0–3, wykazujÄ…cymi specyficzne trudnoÅ›ci w rozwiÄ…zywaniu zadaÅ„ matematycznych. Program umożliwia przeprowadzenie oceny gotowoÅ›ci szkolnej oraz diagnozy ryzyka dyskalkulii. Bogata baza ćwiczeÅ„ oraz kart pracy zapewnia nauczycielom i specjalistom materiaÅ‚ do efektywnej i atrakcyjnej terapii ucznia.