W tej kategorii prezentujemy, zapewniajÄ…cy osobom majÄ…cym problemy z komunikowaniem siÄ™, sprzÄ™t i oprogramowanie do tak zwanej komunikacji alternatywnej, a także oprogramowanie aktywizujÄ…ce dla osób niepeÅ‚nosprawnych intelektualnie.
Specjalne przyciski i interfejsy mają służyć osobom niepełnosprawnym ruchowo do sterowania urządzeniami, albo zastępują przyciski myszy komputerowej. Bardzo często używa się ich jako uzupełnienie urządzeń zastępujących myszkę.
Komunikatory to urzÄ…dzenia, których zadaniem jest zapewnić komunikacjÄ™ osoby niepeÅ‚nosprawnej z otoczeniem. SÄ… to urzÄ…dzenia niezależne od komputera, majÄ…ce za zadanie wspomóc komunikacjÄ™. Nagrywa siÄ™ na nie wiadomoÅ›ci (sÅ‚owa, zdania), które można nastÄ™pnie odtworzyć poprzez naciÅ›niÄ™cie przycisku. Każdy komunikat może być odtwarzany dowolnÄ… ilość razy.
Komunikatory mogÄ… zawierać od jednej po kilkaset wiadomoÅ›ci. DziÄ™ki tym urzÄ…dzeniom osoby niemówiÄ…ce lub majÄ…ce problemy z mowÄ… mogÄ… przekazać istotne informacje np. o sobie, o ważnych wydarzeniach, wyrażać swoje potrzeby, pragnienia, emocje, myÅ›li, czy uczestniczyć w dyskusji. Ponadto komunikatory pozwalajÄ… na weryfikacjÄ™ wiedzy. DziÄ™ki nim uczniowie mogÄ… odpowiadać na lekcjach, zwiÄ™kszajÄ… autonomiÄ™.
Oprogramowanie wspomagajÄ…ce komunikacjÄ™ alternatywnÄ… przeznaczone jest dla osób majÄ…cych problemy z mówieniem. Oprogramowanie można zainstalować na komputerze, tablecie, telefonie dziÄ™ki czemu urzÄ…dzenia te stajÄ… siÄ™ narzÄ™dziem komunikacji. Bazy symboli sprawiajÄ…, że programy te sÄ… dostÄ™pne również dla osób nie potrafiÄ…cych czytać i pisać. Syntezator mowy pozwala zaÅ› osobie niemówiÄ…cej na gÅ‚osowe wyrażanie swoich emocji, potrzeb, opinii, poglÄ…dów oraz dyskusje na dowolne tematy.
Różne opcje dostÄ™pu do programów za pomocÄ… myszki, klawiatury, ekranu dotykowego, pojedynczego przycisku, sterowania wzrokiem sprawiajÄ…, że aplikacje te mogÄ… być obsÅ‚ugiwane przez osoby z różnymi dysfunkcjami. Bogactwo funkcji sprawia, że programy te sÄ… nieocenionym narzÄ™dzie wspóÅ‚pracy nauczyciela i niepeÅ‚nosprawnego ucznia.
Niektóre dzieci ze wzglÄ™du na ograniczenia ruchowe lub poznawcze majÄ… trudnoÅ›ci w posÅ‚ugiwaniu siÄ™ plastelinÄ…, farbkami, kredkami czy dÅ‚ugopisem. Takie dzieci mogÄ… skorzystać z różnego rodzaju programów multimedialnych, które można obsÅ‚ugiwać nawet jednym specjalnym przyciskiem, dziÄ™ki czemu dziecko nawet z wiÄ™kszÄ… niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciÄ… ruchowÄ… może samodzielnie rysować, malować, ukÅ‚adać puzzle, uczyć siÄ™ liter, cyfr, ksztaÅ‚tów, kolorów, a nawet grać w różne gry.
Oprogramowanie aktywizujÄ…ce i edukacyjne wszechstronnie wspomaga rozwój dziecka z niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciÄ…, dajÄ…c mu narzÄ™dzia do twórczego dziaÅ‚ania, a tym samym zapewniajÄ…c poczucie sprawstwa. Dziecko uÅ›wiadamia sobie, że posÅ‚ugiwanie siÄ™ myszkÄ… i innym oprzyrzÄ…dowaniem zwiÄ…zanym z programem wywoÅ‚uje okreÅ›lony efekt na ekranie komputera. Programy przyczynowo-skutkowe, do Å‚atwego rysowania oraz różnego rodzaju gry edukacyjne rozwijajÄ… percepcjÄ™ wzrokowÄ…, sÅ‚uchowÄ…, koordynacjÄ™ wzrokowo-sÅ‚uchowo-ruchowÄ…, wprowadzajÄ… w Å›wiat kolorów, ksztaÅ‚tów, dźwiÄ™ków, rozwijajÄ… zdolnoÅ›ci poznawcze: myÅ›lenie, spostrzegawczość, koncentracjÄ™, uwagÄ™, ksztaÅ‚tujÄ… umiejÄ™tnoÅ›ci jÄ™zykowe, rozwijajÄ… umiejÄ™tnoÅ›ci szkolne: liczenie, czytanie i pisanie.
Poza tym oprogramowanie multimedialne stanowi również doskonaÅ‚e uzupeÅ‚nienie pracy nauczyciela pozwalajÄ…c na uatrakcyjnienie zajęć, dostosowanie programów nauczania, atrakcyjne narzÄ™dzie utrwalania przyswojonej wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ci. Ogólnie można wiÄ™c powiedzieć, że programy aktywizujÄ…ce i edukacyjne stanowiÄ… doskonaÅ‚e wsparcie rozwoju dziecka, czy osoby dorosÅ‚ej z niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciÄ… intelektualnÄ…, jak również wsparcie dla rodziców, nauczycieli i terapeutów.
Dla niektórych osób niepeÅ‚nosprawnych sterowanie wzrokiem jest jedynym sposobem, aby w peÅ‚ni realizować wszystkie funkcje myszki czyli obsÅ‚ugiwać komputer zyskujÄ…c w ten sposób wiÄ™kszÄ… niezależność. Jednak sterowania komputerem za pomocÄ… wzroku trzeba siÄ™ nauczyć. Do tego celu przeznaczone jest specjalne oprogramowanie, które wspomaga doskonalenie kolejnych umiejÄ™tnoÅ›ci sterowania myszkÄ… za pomocÄ… wzroku: od przesuwania kursora, pojedynczych i podwójnych kliknięć, po przeciÄ…ganie obiektów i realizacjÄ™ wszystkich funkcji myszki.
Opanowanie umiejÄ™tnoÅ›ci sterowania komputerem za pomocÄ… wzroku zapewnia osobie z niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciÄ… ruchowÄ… wiÄ™kszÄ… niezależność, pozwalajÄ…c na uczestnictwo w życiu spoÅ‚ecznym: zabawÄ™, naukÄ™, pracÄ™ i co najważniejsze komunikacjÄ™. Ponadto oprogramowanie to zawiera również narzÄ™dzie analizy pozwalajÄ…ce na zapisanie w postaci nagraÅ„ czy wykresów wyników sterowania. Takie narzÄ™dzie umożliwia ocenÄ™ i analizÄ™ procesu nabywania kolejnych umiejÄ™tnoÅ›ci sterowania wzrokiem przez użytkownika, stanowiÄ…c doskonaÅ‚e uzupeÅ‚nienie i wsparcie pracy nauczyciela czy terapeuty.
Oprogramowanie SymWord to mówiÄ…cy edytor tekstu dla osób wymagajÄ…cych alternatywnej komunikacji. Pozwala na pisanie za pomocÄ… dostarczonych z programem symboli, peÅ‚nych sÅ‚ów (pisanie globalne), liter. Umożliwia obsÅ‚ugÄ™ komputera za pomocÄ… myszy, klawiatury i przycisków, posiada tryb skanowania* pól planszy.
Seria programów multimedialnych dla dzieci z wadami wymowy i innymi zaburzeniami sprawnoÅ›ci jÄ™zykowej. Program mTalent ZajÄ™cia logopedyczne I skÅ‚ada siÄ™ z ponad 2000 ćwiczeÅ„ interaktywnych oraz ponad 400 kart pracy do wydruku.
Program ZajÄ™cia Logopedyczne I polecany jest szczególnie dla logopedów i pedagogów zajmujÄ…cych siÄ™ wspomaganiem rozwoju oraz podnoszeniem sprawnoÅ›ci jÄ™zykowej dziecka.
Seria programów multimedialnych dla dzieci z wadami wymowy i innymi zaburzeniami sprawnoÅ›ci jÄ™zykowej. Zawartość programu mTalent ZajÄ™cia logopedyczne II to ponad 1300 ćwiczeÅ„ interaktywnych oraz blisko 400 kart pracy do wydruku.
mTalent ZajÄ™cia logopedyczne II z serii mTalent można wykorzystywać zarówno w placówkach szkolnych, jak i gabinetach logopedycznych i terapeutycznych.
Bezprzewodowy przycisk umożliwiajÄ…cy osobie niepeÅ‚nosprawnej zdalnÄ… obsÅ‚ugÄ™ komputera. Wykorzystuje technologiÄ™ Bluetooth i wspóÅ‚pracuje bezpoÅ›rednio z dowolnym komputerem wyposażonym w ten moduÅ‚. Efektywny zasiÄ™g urzÄ…dzenia wynosi 10 metrów.
Multimedialny program zawierajÄ…cy zestaw uporzÄ…dkowanych tematycznie pojęć w atrakcyjnej formie graficznej (ilustracje, animacje, nagrania) wspierajÄ…cych rozwój sÅ‚ownictwa oraz umiejÄ™tnoÅ›ci komunikacyjnych dziecka.
Multimedialny zestaw ćwiczeń podnoszących sprawność językową dzieci oraz wspomagających terapię specyficznych zaburzeń rozwoju języka.
Program przeznaczony do stymulacji najważniejszych obszarów leżących u podstaw umiejÄ™tnoÅ›ci mowy: motoryki i sÅ‚uchu. LOGORYTMIKA jest programem multimedialnym, który pokazuje, jak w ciekawy sposób wykorzystać można rytmikÄ™ i muzykÄ™ w profilaktyce i terapii logopedycznej.
Zestaw gier sterowanych głosem, do wykorzystania na zajęciach z dziećmi z zaburzeniami słuchu i zaburzeniami poznawczymi.
Candy Corn to niewielki przycisk zbliżeniowy, do aktywacji którego nie jest wymagana siÅ‚a, wystarczy poruszyć dÅ‚oniÄ… lub innÄ… częściÄ… ciaÅ‚a w odlegÅ‚oÅ›ci ok. 10 mm od przycisku, aby go aktywować. Aktywacja przycisku sygnalizowana jest dźwiÄ™kiem oraz diodÄ….
Personal Communicator to program komputerowy do komunikacji alternatywnej, umożliwiajÄ…cy porozumiewanie siÄ™ osobom niemym lub nie posÅ‚ugujÄ…cym siÄ™ mowÄ… z innych powodów.
W Polsce znane sÄ… systemy graficzne: piktogramy, fotografie, obrazki, system PCS, symbole Blissa, majÄ…ce różny stopieÅ„ trudnoÅ›ci. DziÄ™ki nim nie mówiÄ…ce osoby, mogÄ… wyrażać swoje potrzeby, wolÄ™, sprzeciw.
BJ Control USB umożliwia sterowanie dowolnym urzÄ…dzeniem w domu z poziomu komputera. BJ Control USB to pilot, który dziÄ™ki podczerwieni zapewni Tobie możliwość obsÅ‚ugi dowolnych urzÄ…dzeÅ„ dziaÅ‚ajÄ…cych na pilota. JeÅ›li doÅ‚Ä…czy siÄ™ do tego odpowiednie akcesoria można sterować Å›wiatÅ‚ami, Å‚óżkiem, żaluzjami czy otwieraniem i zamykanie drzwi oraz alarmem.