W tej kategorii prezentujemy, zapewniajÄ…cy osobom majÄ…cym problemy z komunikowaniem siÄ™, sprzÄ™t i oprogramowanie do tak zwanej komunikacji alternatywnej, a także oprogramowanie aktywizujÄ…ce dla osób niepeÅ‚nosprawnych intelektualnie.
Specjalne przyciski i interfejsy mają służyć osobom niepełnosprawnym ruchowo do sterowania urządzeniami, albo zastępują przyciski myszy komputerowej. Bardzo często używa się ich jako uzupełnienie urządzeń zastępujących myszkę.
Komunikatory to urzÄ…dzenia, których zadaniem jest zapewnić komunikacjÄ™ osoby niepeÅ‚nosprawnej z otoczeniem. SÄ… to urzÄ…dzenia niezależne od komputera, majÄ…ce za zadanie wspomóc komunikacjÄ™. Nagrywa siÄ™ na nie wiadomoÅ›ci (sÅ‚owa, zdania), które można nastÄ™pnie odtworzyć poprzez naciÅ›niÄ™cie przycisku. Każdy komunikat może być odtwarzany dowolnÄ… ilość razy.
Komunikatory mogÄ… zawierać od jednej po kilkaset wiadomoÅ›ci. DziÄ™ki tym urzÄ…dzeniom osoby niemówiÄ…ce lub majÄ…ce problemy z mowÄ… mogÄ… przekazać istotne informacje np. o sobie, o ważnych wydarzeniach, wyrażać swoje potrzeby, pragnienia, emocje, myÅ›li, czy uczestniczyć w dyskusji. Ponadto komunikatory pozwalajÄ… na weryfikacjÄ™ wiedzy. DziÄ™ki nim uczniowie mogÄ… odpowiadać na lekcjach, zwiÄ™kszajÄ… autonomiÄ™.
Oprogramowanie wspomagajÄ…ce komunikacjÄ™ alternatywnÄ… przeznaczone jest dla osób majÄ…cych problemy z mówieniem. Oprogramowanie można zainstalować na komputerze, tablecie, telefonie dziÄ™ki czemu urzÄ…dzenia te stajÄ… siÄ™ narzÄ™dziem komunikacji. Bazy symboli sprawiajÄ…, że programy te sÄ… dostÄ™pne również dla osób nie potrafiÄ…cych czytać i pisać. Syntezator mowy pozwala zaÅ› osobie niemówiÄ…cej na gÅ‚osowe wyrażanie swoich emocji, potrzeb, opinii, poglÄ…dów oraz dyskusje na dowolne tematy.
Różne opcje dostÄ™pu do programów za pomocÄ… myszki, klawiatury, ekranu dotykowego, pojedynczego przycisku, sterowania wzrokiem sprawiajÄ…, że aplikacje te mogÄ… być obsÅ‚ugiwane przez osoby z różnymi dysfunkcjami. Bogactwo funkcji sprawia, że programy te sÄ… nieocenionym narzÄ™dzie wspóÅ‚pracy nauczyciela i niepeÅ‚nosprawnego ucznia.
Niektóre dzieci ze wzglÄ™du na ograniczenia ruchowe lub poznawcze majÄ… trudnoÅ›ci w posÅ‚ugiwaniu siÄ™ plastelinÄ…, farbkami, kredkami czy dÅ‚ugopisem. Takie dzieci mogÄ… skorzystać z różnego rodzaju programów multimedialnych, które można obsÅ‚ugiwać nawet jednym specjalnym przyciskiem, dziÄ™ki czemu dziecko nawet z wiÄ™kszÄ… niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciÄ… ruchowÄ… może samodzielnie rysować, malować, ukÅ‚adać puzzle, uczyć siÄ™ liter, cyfr, ksztaÅ‚tów, kolorów, a nawet grać w różne gry.
Oprogramowanie aktywizujÄ…ce i edukacyjne wszechstronnie wspomaga rozwój dziecka z niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciÄ…, dajÄ…c mu narzÄ™dzia do twórczego dziaÅ‚ania, a tym samym zapewniajÄ…c poczucie sprawstwa. Dziecko uÅ›wiadamia sobie, że posÅ‚ugiwanie siÄ™ myszkÄ… i innym oprzyrzÄ…dowaniem zwiÄ…zanym z programem wywoÅ‚uje okreÅ›lony efekt na ekranie komputera. Programy przyczynowo-skutkowe, do Å‚atwego rysowania oraz różnego rodzaju gry edukacyjne rozwijajÄ… percepcjÄ™ wzrokowÄ…, sÅ‚uchowÄ…, koordynacjÄ™ wzrokowo-sÅ‚uchowo-ruchowÄ…, wprowadzajÄ… w Å›wiat kolorów, ksztaÅ‚tów, dźwiÄ™ków, rozwijajÄ… zdolnoÅ›ci poznawcze: myÅ›lenie, spostrzegawczość, koncentracjÄ™, uwagÄ™, ksztaÅ‚tujÄ… umiejÄ™tnoÅ›ci jÄ™zykowe, rozwijajÄ… umiejÄ™tnoÅ›ci szkolne: liczenie, czytanie i pisanie.
Poza tym oprogramowanie multimedialne stanowi również doskonaÅ‚e uzupeÅ‚nienie pracy nauczyciela pozwalajÄ…c na uatrakcyjnienie zajęć, dostosowanie programów nauczania, atrakcyjne narzÄ™dzie utrwalania przyswojonej wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ci. Ogólnie można wiÄ™c powiedzieć, że programy aktywizujÄ…ce i edukacyjne stanowiÄ… doskonaÅ‚e wsparcie rozwoju dziecka, czy osoby dorosÅ‚ej z niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciÄ… intelektualnÄ…, jak również wsparcie dla rodziców, nauczycieli i terapeutów.
Dla niektórych osób niepeÅ‚nosprawnych sterowanie wzrokiem jest jedynym sposobem, aby w peÅ‚ni realizować wszystkie funkcje myszki czyli obsÅ‚ugiwać komputer zyskujÄ…c w ten sposób wiÄ™kszÄ… niezależność. Jednak sterowania komputerem za pomocÄ… wzroku trzeba siÄ™ nauczyć. Do tego celu przeznaczone jest specjalne oprogramowanie, które wspomaga doskonalenie kolejnych umiejÄ™tnoÅ›ci sterowania myszkÄ… za pomocÄ… wzroku: od przesuwania kursora, pojedynczych i podwójnych kliknięć, po przeciÄ…ganie obiektów i realizacjÄ™ wszystkich funkcji myszki.
Opanowanie umiejÄ™tnoÅ›ci sterowania komputerem za pomocÄ… wzroku zapewnia osobie z niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciÄ… ruchowÄ… wiÄ™kszÄ… niezależność, pozwalajÄ…c na uczestnictwo w życiu spoÅ‚ecznym: zabawÄ™, naukÄ™, pracÄ™ i co najważniejsze komunikacjÄ™. Ponadto oprogramowanie to zawiera również narzÄ™dzie analizy pozwalajÄ…ce na zapisanie w postaci nagraÅ„ czy wykresów wyników sterowania. Takie narzÄ™dzie umożliwia ocenÄ™ i analizÄ™ procesu nabywania kolejnych umiejÄ™tnoÅ›ci sterowania wzrokiem przez użytkownika, stanowiÄ…c doskonaÅ‚e uzupeÅ‚nienie i wsparcie pracy nauczyciela czy terapeuty.
Smoothie 125 jest niskim przyciskiem o średnicy 125 mm, zapewniającym pełen komfort używania.
Przycisk Smoothie 125 jest zaprojektowany tak, by reagować na dotyk na całej jego powierzchni, wymagana jest niewielka siła nacisku.
Smoothie 75 jest niskim przyciskiem o średnicy 75mm, zapewniającym pełen komfort używania.
Przycisk Smoothie 75 jest zaprojektowany tak, by reagować na dotyk na całej jego powierzchni, wymagana jest niewielka siła nacisku.
Zrób zdjÄ™cie i oznacz je odpowiednimi etykietami dźwiÄ™kowymi, aby umożliwić dziecku natychmiastowÄ… komunikacjÄ™. DziÄ™ki Snap Scene każda chwila codziennego życia może stać siÄ™ niepowtarzalnÄ… okazjÄ… do nauki porozumiewania siÄ™, nauki mowy i jÄ™zyka.
SoundingBoard to oprogramowanie wspomagajÄ…ce komunikacjÄ™ alternatywnÄ… przeznaczone do urzÄ…dzeÅ„ iPhone, iPod Touch, lub iPad, dziÄ™ki, któremu urzÄ…dzenia te mogÄ… speÅ‚niać rolÄ™ komunikatora. Z SoundingBoard możesz tworzyć plansze wspomagajÄ…ce komunikacjÄ™ korzystajÄ…c z bazy symboli AbleNet lub z wÅ‚asnych zdjęć.
Przyciski Specs Switch można wykorzystać do uruchamiania albo zatrzymywania urządzenia elektronicznego (łącznie z zabawkami) albo zamiast kliknięcia w komputerze (z programami skanującymi).
Specjalistyczny program multimedialny dla nauczycieli i terapeutów przeznaczony do terapii dzieci ze spektrum autyzmu, w wieku przedszkolnym i szkolnym.
Splodge jest zabawnym programem aktywizujÄ…cym, który umożliwia użytkownikowi umieszczanie na ekranie różnorodnych obrazków, przy akompaniamencie charakterystycznych dla nich odgÅ‚osów, rozwijajÄ…c przy tym umiejÄ™tnoÅ›ci obsÅ‚ugi komputera poprzez zabawÄ™. WykorzystujÄ…c mysz, przyciski, joystick, a także ekran dotykowy dziecko nabiera wprawy i pewnoÅ›ci siebie w obsÅ‚udze komputera.
Stelaż, który pozwala na zamontowanie urzÄ…dzenia i postawienie go na biurku. Szeroki zakres regulacji, wysokoÅ›ci (od 0,5 cm do 24 cm) oraz kÄ…ta nachylenia zamontowanego urzÄ…dzenia. Stelaż wyposażony w specjalnÄ… nóżkÄ™ antypoÅ›lizgowÄ….
StojÄ…cy stelaż na kóÅ‚kach do mocowania urzÄ…dzeÅ„ komunikacyjnych, szczególnie polecany do mocowania tabletów, eye trackerów. KóÅ‚ka zapewniajÄ…ce mobilność stelaża, możliwość regulacji wysokoÅ›ci (od ok. 51 cm do ok. 152 cm), a także dostosowania konta nachylenia zamontowanego urzÄ…dzenia pozwalajÄ… na dogodne ustawienie stelaża z urzÄ…dzeniem przy Å‚óżku, fotelu, wózku inwalidzkim.
SuperTalker to Å‚atwe w użyciu, bardzo przydatne narzÄ™dzie, które może siÄ™ rozwijać wraz z uczniem. UrzÄ…dzenie może sÅ‚użyć jako jedno-, dwu-, cztero lub oÅ›miopolowy komunikator. UczeÅ„, który przeszedÅ‚ na wyższy poziom nie musi siÄ™ uczyć nowego urzÄ…dzenia – wystarczy przeÅ‚Ä…czyć SuperTalker na innÄ… liczbÄ™ pól.
Bezprzewodowy przycisk umożliwiajÄ…cy osobie niepeÅ‚nosprawnej zdalnÄ… obsÅ‚ugÄ™ komputera. Wykorzystuje technologiÄ™ Bluetooth i wspóÅ‚pracuje bezpoÅ›rednio z dowolnym komputerem wyposażonym w ten moduÅ‚.
Bezprzewodowy przycisk umożliwiajÄ…cy osobie niepeÅ‚nosprawnej zdalnÄ… obsÅ‚ugÄ™ komputera. Wykorzystuje technologiÄ™ Bluetooth i wspóÅ‚pracuje bezpoÅ›rednio z dowolnym komputerem wyposażonym w ten moduÅ‚. Efektywny zasiÄ™g urzÄ…dzenia wynosi 10 metrów.