W tej kategorii prezentujemy, zapewniający osobom mającym problemy z komunikowaniem się, sprzęt i oprogramowanie do tak zwanej komunikacji alternatywnej, a także oprogramowanie aktywizujące dla osób niepełnosprawnych intelektualnie.
Specjalne przyciski i interfejsy mają służyć osobom niepełnosprawnym ruchowo do sterowania urządzeniami, albo zastępują przyciski myszy komputerowej. Bardzo często używa się ich jako uzupełnienie urządzeń zastępujących myszkę.
Komunikatory to urządzenia, których zadaniem jest zapewnić komunikację osoby niepełnosprawnej z otoczeniem. Są to urządzenia niezależne od komputera, mające za zadanie wspomóc komunikację. Nagrywa się na nie wiadomości (słowa, zdania), które można następnie odtworzyć poprzez naciśnięcie przycisku. Każdy komunikat może być odtwarzany dowolną ilość razy.
Komunikatory mogą zawierać od jednej po kilkaset wiadomości. Dzięki tym urządzeniom osoby niemówiące lub mające problemy z mową mogą przekazać istotne informacje np. o sobie, o ważnych wydarzeniach, wyrażać swoje potrzeby, pragnienia, emocje, myśli, czy uczestniczyć w dyskusji. Ponadto komunikatory pozwalają na weryfikację wiedzy. Dzięki nim uczniowie mogą odpowiadać na lekcjach, zwiększają autonomię.
Oprogramowanie wspomagające komunikację alternatywną przeznaczone jest dla osób mających problemy z mówieniem. Oprogramowanie można zainstalować na komputerze, tablecie, telefonie dzięki czemu urządzenia te stają się narzędziem komunikacji. Bazy symboli sprawiają, że programy te są dostępne również dla osób nie potrafiących czytać i pisać. Syntezator mowy pozwala zaś osobie niemówiącej na głosowe wyrażanie swoich emocji, potrzeb, opinii, poglądów oraz dyskusje na dowolne tematy.
Różne opcje dostępu do programów za pomocą myszki, klawiatury, ekranu dotykowego, pojedynczego przycisku, sterowania wzrokiem sprawiają, że aplikacje te mogą być obsługiwane przez osoby z różnymi dysfunkcjami. Bogactwo funkcji sprawia, że programy te są nieocenionym narzędzie współpracy nauczyciela i niepełnosprawnego ucznia.
Niektóre dzieci ze względu na ograniczenia ruchowe lub poznawcze mają trudności w posługiwaniu się plasteliną, farbkami, kredkami czy długopisem. Takie dzieci mogą skorzystać z różnego rodzaju programów multimedialnych, które można obsługiwać nawet jednym specjalnym przyciskiem, dzięki czemu dziecko nawet z większą niepełnosprawnością ruchową może samodzielnie rysować, malować, układać puzzle, uczyć się liter, cyfr, kształtów, kolorów, a nawet grać w różne gry.
Oprogramowanie aktywizujące i edukacyjne wszechstronnie wspomaga rozwój dziecka z niepełnosprawnością, dając mu narzędzia do twórczego działania, a tym samym zapewniając poczucie sprawstwa. Dziecko uświadamia sobie, że posługiwanie się myszką i innym oprzyrządowaniem związanym z programem wywołuje określony efekt na ekranie komputera. Programy przyczynowo-skutkowe, do łatwego rysowania oraz różnego rodzaju gry edukacyjne rozwijają percepcję wzrokową, słuchową, koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową, wprowadzają w świat kolorów, kształtów, dźwięków, rozwijają zdolności poznawcze: myślenie, spostrzegawczość, koncentrację, uwagę, kształtują umiejętności językowe, rozwijają umiejętności szkolne: liczenie, czytanie i pisanie.
Poza tym oprogramowanie multimedialne stanowi również doskonałe uzupełnienie pracy nauczyciela pozwalając na uatrakcyjnienie zajęć, dostosowanie programów nauczania, atrakcyjne narzędzie utrwalania przyswojonej wiedzy i umiejętności. Ogólnie można więc powiedzieć, że programy aktywizujące i edukacyjne stanowią doskonałe wsparcie rozwoju dziecka, czy osoby dorosłej z niepełnosprawnością intelektualną, jak również wsparcie dla rodziców, nauczycieli i terapeutów.
Dla niektórych osób niepełnosprawnych sterowanie wzrokiem jest jedynym sposobem, aby w pełni realizować wszystkie funkcje myszki czyli obsługiwać komputer zyskując w ten sposób większą niezależność. Jednak sterowania komputerem za pomocą wzroku trzeba się nauczyć. Do tego celu przeznaczone jest specjalne oprogramowanie, które wspomaga doskonalenie kolejnych umiejętności sterowania myszką za pomocą wzroku: od przesuwania kursora, pojedynczych i podwójnych kliknięć, po przeciąganie obiektów i realizację wszystkich funkcji myszki.
Opanowanie umiejętności sterowania komputerem za pomocą wzroku zapewnia osobie z niepełnosprawnością ruchową większą niezależność, pozwalając na uczestnictwo w życiu społecznym: zabawę, naukę, pracę i co najważniejsze komunikację. Ponadto oprogramowanie to zawiera również narzędzie analizy pozwalające na zapisanie w postaci nagrań czy wykresów wyników sterowania. Takie narzędzie umożliwia ocenę i analizę procesu nabywania kolejnych umiejętności sterowania wzrokiem przez użytkownika, stanowiąc doskonałe uzupełnienie i wsparcie pracy nauczyciela czy terapeuty.
Zaawansowany komunikator umożliwiający nagranie i odtwarzanie 64 wiadomości.
Tobii Dynavox Gaze Viewer to oprogramowanie przeznaczone dla terapeutów, nauczycieli, rodziców, psychologów oraz wszystkich osób, które chcą lepiej poznać możliwości użytkownika. Dzięki oprogramowaniu Gaze Viewer oraz urządzeniom sterowania komputerem za pomocą wzroku można uzyskać wgląd w obszary ekranu jakimi interesuje się Użytkownik dotyczące dowolnej aplikacji, zdjęcia, filmu, gry itp.
Model Scan wspomaga użytkowników przycisków – mogą oni swobodnie wybierać komunikaty korzystając z jednego lub dwóch przycisków (przyciski do nabycia osobno).
Zestaw ćwiczeń na tablicę interaktywną wspierających nauczycieli klas 1-3 (ze szczególnym uwzględnieniem klasy pierwszej) w pracy z grupą dzieci zróżnicowaną pod względem wieku i kompetencji. Wspomaga kształtowanie kluczowych kompetencji czytania, pisania i liczenia podczas obowiązkowych zajęć dydaktycznych oraz zajęć korekcyjno-wyrównawczych.
Komunikator odtwarzający do pięciu różnych komunikatów o określonych porach. Do każdej wiadomości można przypisać dwie pory odtwarzania. Np. komunikat „weź lekarstwa” może być ustawiony na 8 rano i 21 wieczorem.
Seria programów do wczesnej terapii zaburzeń funkcji poznawczych i percepcyjno-motorycznych, wspomagania stymulacji wielozmysłowej oraz wspierania wszechstronnego rozwoju dziecka.
Zabawy edukacyjne na płytach CD: Tangram, Słoneczne układanki, Zimowe układanki, Gwiazdkowe układanki, Kartki świąteczne, Kolorowanki, Układanki-dobieranki (1, 2, 3).
Cena dotyczy jednego programu.
Programy te nie wymagają instalacji.
Multimedialny zestaw ćwiczeń podnoszących sprawność językową dzieci oraz wspomagających terapię specyficznych zaburzeń rozwoju języka.
Zabawy z literkami to oprogramowanie przeznaczone do nauki liter alfabetu, wspomagania nauki czytania i pisania. Składa się z 12 różnych ćwiczeń o bogatej grafice, wspieranych animacjami i dźwiękiem. W programie zawarte są zadania polegające na: uzupełnianiu brakujących liter alfabetu, układaniu wyrazów, odszukiwaniu liter pasujących do wyrazu, podpisywaniu obrazków i wiele innych.
Sterowanie urządzeniami elektrycznymi teraz możliwe jest bezpośrednio za pomocą iPada. Innowacyjny iClick umożliwia bezprzewodowe włączanie i wyłączanie urządzeń elektrycznych w kilku trybach za pomocą bezpłatnej aplikacji na iPada iClick dostępnej w App Store.
Komunikator z dwoma przyciskami, pozwalający na nagranie i odtwarzanie dwóch komunikatów na trzech poziomach. Na iTalk można nagrać sześć komunikatów, po dwa na każdym poziomie, których łączna długość nie może przekroczyć 240 sekund.
Komunikator z czterema przyciskami umożliwiający nagranie wiadomości na trzech poziomach.
NOWY komunikator iTalk 4 z poziomami zapewnia użytkownikowi dostęp do czterech lokalizacji wiadomości.