W tej kategorii prezentujemy, zapewniający osobom mającym problemy z komunikowaniem się, sprzęt i oprogramowanie do tak zwanej komunikacji alternatywnej, a także oprogramowanie aktywizujące dla osób niepełnosprawnych intelektualnie.
Specjalne przyciski i interfejsy mają służyć osobom niepełnosprawnym ruchowo do sterowania urządzeniami, albo zastępują przyciski myszy komputerowej. Bardzo często używa się ich jako uzupełnienie urządzeń zastępujących myszkę.
Komunikatory to urządzenia, których zadaniem jest zapewnić komunikację osoby niepełnosprawnej z otoczeniem. Są to urządzenia niezależne od komputera, mające za zadanie wspomóc komunikację. Nagrywa się na nie wiadomości (słowa, zdania), które można następnie odtworzyć poprzez naciśnięcie przycisku. Każdy komunikat może być odtwarzany dowolną ilość razy.
Komunikatory mogą zawierać od jednej po kilkaset wiadomości. Dzięki tym urządzeniom osoby niemówiące lub mające problemy z mową mogą przekazać istotne informacje np. o sobie, o ważnych wydarzeniach, wyrażać swoje potrzeby, pragnienia, emocje, myśli, czy uczestniczyć w dyskusji. Ponadto komunikatory pozwalają na weryfikację wiedzy. Dzięki nim uczniowie mogą odpowiadać na lekcjach, zwiększają autonomię.
Oprogramowanie wspomagające komunikację alternatywną przeznaczone jest dla osób mających problemy z mówieniem. Oprogramowanie można zainstalować na komputerze, tablecie, telefonie dzięki czemu urządzenia te stają się narzędziem komunikacji. Bazy symboli sprawiają, że programy te są dostępne również dla osób nie potrafiących czytać i pisać. Syntezator mowy pozwala zaś osobie niemówiącej na głosowe wyrażanie swoich emocji, potrzeb, opinii, poglądów oraz dyskusje na dowolne tematy.
Różne opcje dostępu do programów za pomocą myszki, klawiatury, ekranu dotykowego, pojedynczego przycisku, sterowania wzrokiem sprawiają, że aplikacje te mogą być obsługiwane przez osoby z różnymi dysfunkcjami. Bogactwo funkcji sprawia, że programy te są nieocenionym narzędzie współpracy nauczyciela i niepełnosprawnego ucznia.
Niektóre dzieci ze względu na ograniczenia ruchowe lub poznawcze mają trudności w posługiwaniu się plasteliną, farbkami, kredkami czy długopisem. Takie dzieci mogą skorzystać z różnego rodzaju programów multimedialnych, które można obsługiwać nawet jednym specjalnym przyciskiem, dzięki czemu dziecko nawet z większą niepełnosprawnością ruchową może samodzielnie rysować, malować, układać puzzle, uczyć się liter, cyfr, kształtów, kolorów, a nawet grać w różne gry.
Oprogramowanie aktywizujące i edukacyjne wszechstronnie wspomaga rozwój dziecka z niepełnosprawnością, dając mu narzędzia do twórczego działania, a tym samym zapewniając poczucie sprawstwa. Dziecko uświadamia sobie, że posługiwanie się myszką i innym oprzyrządowaniem związanym z programem wywołuje określony efekt na ekranie komputera. Programy przyczynowo-skutkowe, do łatwego rysowania oraz różnego rodzaju gry edukacyjne rozwijają percepcję wzrokową, słuchową, koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową, wprowadzają w świat kolorów, kształtów, dźwięków, rozwijają zdolności poznawcze: myślenie, spostrzegawczość, koncentrację, uwagę, kształtują umiejętności językowe, rozwijają umiejętności szkolne: liczenie, czytanie i pisanie.
Poza tym oprogramowanie multimedialne stanowi również doskonałe uzupełnienie pracy nauczyciela pozwalając na uatrakcyjnienie zajęć, dostosowanie programów nauczania, atrakcyjne narzędzie utrwalania przyswojonej wiedzy i umiejętności. Ogólnie można więc powiedzieć, że programy aktywizujące i edukacyjne stanowią doskonałe wsparcie rozwoju dziecka, czy osoby dorosłej z niepełnosprawnością intelektualną, jak również wsparcie dla rodziców, nauczycieli i terapeutów.
Dla niektórych osób niepełnosprawnych sterowanie wzrokiem jest jedynym sposobem, aby w pełni realizować wszystkie funkcje myszki czyli obsługiwać komputer zyskując w ten sposób większą niezależność. Jednak sterowania komputerem za pomocą wzroku trzeba się nauczyć. Do tego celu przeznaczone jest specjalne oprogramowanie, które wspomaga doskonalenie kolejnych umiejętności sterowania myszką za pomocą wzroku: od przesuwania kursora, pojedynczych i podwójnych kliknięć, po przeciąganie obiektów i realizację wszystkich funkcji myszki.
Opanowanie umiejętności sterowania komputerem za pomocą wzroku zapewnia osobie z niepełnosprawnością ruchową większą niezależność, pozwalając na uczestnictwo w życiu społecznym: zabawę, naukę, pracę i co najważniejsze komunikację. Ponadto oprogramowanie to zawiera również narzędzie analizy pozwalające na zapisanie w postaci nagrań czy wykresów wyników sterowania. Takie narzędzie umożliwia ocenę i analizę procesu nabywania kolejnych umiejętności sterowania wzrokiem przez użytkownika, stanowiąc doskonałe uzupełnienie i wsparcie pracy nauczyciela czy terapeuty.
Clicker 6 to narzędzie o udowodnionej skuteczności, które pomaga uczniom osiągnąć szybkie i trwałe efekty w nauce czytania i pisania. Program jest powszechnie stosowany na całym świecie w edukacji ogólnodostępnej jak również w edukacji uczniów z indywidualnymi potrzebami.
Komunikator z dwoma przyciskami, pozwalający na nagranie i odtwarzanie dwóch komunikatów na trzech poziomach. Na iTalk można nagrać sześć komunikatów, po dwa na każdym poziomie, których łączna długość nie może przekroczyć 240 sekund.
Candy Corn to niewielki przycisk zbliżeniowy, do aktywacji którego nie jest wymagana siła, wystarczy poruszyć dłonią lub inną częścią ciała w odległości ok. 10 mm od przycisku, aby go aktywować. Aktywacja przycisku sygnalizowana jest dźwiękiem oraz diodą.
Program, składa się z czterech różnych ćwiczeń w formie krzyżówki, polegających na rozwiązywaniu ich, wyszukiwaniu odpowiednich wyrazów, przyporządkowywaniu wyrazów do obrazków, a także uzupełnianiu brakujących liter. Program posiada bogatą grafikę, a krzyżówki są wspierane animacjami oraz dźwiękiem.
MÓWik działający w oparciu o system Android (tablety, smartfony) , z syntezą mowy Ivona (głos męski, głos damski), przeznaczony do komunikacji alternatywnej i wspomagającej, dla osób mających poważne problemy z porozumiewaniem się za pomocą mowy.
Komunikator z czterema przyciskami umożliwiający nagranie wiadomości na trzech poziomach.
NOWY komunikator iTalk 4 z poziomami zapewnia użytkownikowi dostęp do czterech lokalizacji wiadomości.
Communicator 5 to specjalistyczne oprogramowanie zaprojektowane po to, aby wspomagać osoby w komunikacji. Aplikacja przeznaczona jest zarówno dla dorosłych, jak i dzieci z różną niepełnosprawnością. Funkcje komunikacji tekstowej, prostych klawiatur, predykcji oraz łatwej obsługi komputera sprawiają, że jest to doskonałe narzędzie dla osób ze specjalnymi potrzebami, potrafiących czytać i pisać.
Okrągłe urządzenie o średnicy 50 mm z pięcioma różnokolorowymi przyciskami. Każdy ma średnicę ok 8 mm i służy do przesuwania kursora myszy w czterech różnych kierunkach, zatwierdzanych środkowym przyciskiem.
Zabawy z literkami to oprogramowanie przeznaczone do nauki liter alfabetu, wspomagania nauki czytania i pisania. Składa się z 12 różnych ćwiczeń o bogatej grafice, wspieranych animacjami i dźwiękiem. W programie zawarte są zadania polegające na: uzupełnianiu brakujących liter alfabetu, układaniu wyrazów, odszukiwaniu liter pasujących do wyrazu, podpisywaniu obrazków i wiele innych.
Na płycie znajdują się zadania wprowadzające dziecko w świat liter: prezentacje liter, zadania uczące rozpoznawania, kojarzenia pierwszej litery wyrazu, podpisywania obrazków, a także układanki i kolorowanki.
Okrągły przycisk o średnicy 49 mm, bardzo czuły na dotyk, może być aktywowany poprzez delikatny nacisk nawet jednym palcem.
Program ALFABET to multimedialne zabawy na materiale obrazkowym, literowym, wyrazowym z jednoczesnymi zabawami dźwiękami mowy (głoskami). Zawiera obrazkowo-dźwiękową naukę liter i wyrazów, identyfikowania ich z głoskami. Powstał z myślą o zastosowaniu go jako pomocy dydaktycznej w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym do rozwijania gotowości szkolnej w zakresie czytania i pisania.