W tej kategorii prezentujemy, zapewniający osobom mającym problemy z komunikowaniem się, sprzęt i oprogramowanie do tak zwanej komunikacji alternatywnej, a także oprogramowanie aktywizujące dla osób niepełnosprawnych intelektualnie.
Specjalne przyciski i interfejsy mają służyć osobom niepełnosprawnym ruchowo do sterowania urządzeniami, albo zastępują przyciski myszy komputerowej. Bardzo często używa się ich jako uzupełnienie urządzeń zastępujących myszkę.
Komunikatory to urządzenia, których zadaniem jest zapewnić komunikację osoby niepełnosprawnej z otoczeniem. Są to urządzenia niezależne od komputera, mające za zadanie wspomóc komunikację. Nagrywa się na nie wiadomości (słowa, zdania), które można następnie odtworzyć poprzez naciśnięcie przycisku. Każdy komunikat może być odtwarzany dowolną ilość razy.
Komunikatory mogą zawierać od jednej po kilkaset wiadomości. Dzięki tym urządzeniom osoby niemówiące lub mające problemy z mową mogą przekazać istotne informacje np. o sobie, o ważnych wydarzeniach, wyrażać swoje potrzeby, pragnienia, emocje, myśli, czy uczestniczyć w dyskusji. Ponadto komunikatory pozwalają na weryfikację wiedzy. Dzięki nim uczniowie mogą odpowiadać na lekcjach, zwiększają autonomię.
Oprogramowanie wspomagające komunikację alternatywną przeznaczone jest dla osób mających problemy z mówieniem. Oprogramowanie można zainstalować na komputerze, tablecie, telefonie dzięki czemu urządzenia te stają się narzędziem komunikacji. Bazy symboli sprawiają, że programy te są dostępne również dla osób nie potrafiących czytać i pisać. Syntezator mowy pozwala zaś osobie niemówiącej na głosowe wyrażanie swoich emocji, potrzeb, opinii, poglądów oraz dyskusje na dowolne tematy.
Różne opcje dostępu do programów za pomocą myszki, klawiatury, ekranu dotykowego, pojedynczego przycisku, sterowania wzrokiem sprawiają, że aplikacje te mogą być obsługiwane przez osoby z różnymi dysfunkcjami. Bogactwo funkcji sprawia, że programy te są nieocenionym narzędzie współpracy nauczyciela i niepełnosprawnego ucznia.
Niektóre dzieci ze względu na ograniczenia ruchowe lub poznawcze mają trudności w posługiwaniu się plasteliną, farbkami, kredkami czy długopisem. Takie dzieci mogą skorzystać z różnego rodzaju programów multimedialnych, które można obsługiwać nawet jednym specjalnym przyciskiem, dzięki czemu dziecko nawet z większą niepełnosprawnością ruchową może samodzielnie rysować, malować, układać puzzle, uczyć się liter, cyfr, kształtów, kolorów, a nawet grać w różne gry.
Oprogramowanie aktywizujące i edukacyjne wszechstronnie wspomaga rozwój dziecka z niepełnosprawnością, dając mu narzędzia do twórczego działania, a tym samym zapewniając poczucie sprawstwa. Dziecko uświadamia sobie, że posługiwanie się myszką i innym oprzyrządowaniem związanym z programem wywołuje określony efekt na ekranie komputera. Programy przyczynowo-skutkowe, do łatwego rysowania oraz różnego rodzaju gry edukacyjne rozwijają percepcję wzrokową, słuchową, koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową, wprowadzają w świat kolorów, kształtów, dźwięków, rozwijają zdolności poznawcze: myślenie, spostrzegawczość, koncentrację, uwagę, kształtują umiejętności językowe, rozwijają umiejętności szkolne: liczenie, czytanie i pisanie.
Poza tym oprogramowanie multimedialne stanowi również doskonałe uzupełnienie pracy nauczyciela pozwalając na uatrakcyjnienie zajęć, dostosowanie programów nauczania, atrakcyjne narzędzie utrwalania przyswojonej wiedzy i umiejętności. Ogólnie można więc powiedzieć, że programy aktywizujące i edukacyjne stanowią doskonałe wsparcie rozwoju dziecka, czy osoby dorosłej z niepełnosprawnością intelektualną, jak również wsparcie dla rodziców, nauczycieli i terapeutów.
Dla niektórych osób niepełnosprawnych sterowanie wzrokiem jest jedynym sposobem, aby w pełni realizować wszystkie funkcje myszki czyli obsługiwać komputer zyskując w ten sposób większą niezależność. Jednak sterowania komputerem za pomocą wzroku trzeba się nauczyć. Do tego celu przeznaczone jest specjalne oprogramowanie, które wspomaga doskonalenie kolejnych umiejętności sterowania myszką za pomocą wzroku: od przesuwania kursora, pojedynczych i podwójnych kliknięć, po przeciąganie obiektów i realizację wszystkich funkcji myszki.
Opanowanie umiejętności sterowania komputerem za pomocą wzroku zapewnia osobie z niepełnosprawnością ruchową większą niezależność, pozwalając na uczestnictwo w życiu społecznym: zabawę, naukę, pracę i co najważniejsze komunikację. Ponadto oprogramowanie to zawiera również narzędzie analizy pozwalające na zapisanie w postaci nagrań czy wykresów wyników sterowania. Takie narzędzie umożliwia ocenę i analizę procesu nabywania kolejnych umiejętności sterowania wzrokiem przez użytkownika, stanowiąc doskonałe uzupełnienie i wsparcie pracy nauczyciela czy terapeuty.
Boardmaker 7 to wspaniałe rozwiązanie dedykowane do edukacji specjalnej opartej na symbolach. W najnowszym oprogramowaniu zwiększono ilość symboli PCS aż do 45000 oraz, co istotne, dodano internetową wyszukiwarkę symboli.
Komunikator umożliwiający nagranie i odtwarzanie jednej wiadomości trwającej maksymalnie 120 sekund. Dziecko może go używać do robienia notatek dla innego ucznia, wysłuchiwać imion, przyłączyć się do piosenki albo historyjki zawierającej powtarzającą się frazę.
PuzzleWorld jest kolekcją dobrze znanych puzzli w wersji komputerowej. Zawiera setki rysunków i zdjęć, które można układać. W programie można również wykorzystać własne zdjęcia.
Wirtualne puzzle zostały zaprojektowana szczególnie dla dzieci, które ze względu na dysfunkcję lub niepełnosprawność nie mają możliwości układać tradycyjnych puzzli.
SoundingBoard to oprogramowanie wspomagające komunikację alternatywną przeznaczone do urządzeń iPhone, iPod Touch, lub iPad, dzięki, któremu urządzenia te mogą spełniać rolę komunikatora. Z SoundingBoard możesz tworzyć plansze wspomagające komunikację korzystając z bazy symboli AbleNet lub z własnych zdjęć.
Grasp Switch, dzięki nietypowej budowie i sposobie aktywacji, może być stosowany przez osoby, które nie mogą naciskać okrągłych przycisków, a kontrolują zaciskanie dłoni.
Grid for iPad to aplikacja przeznaczona na urządzenia z systemem iOS wspomagająca komunikację alternatywną, która pozwala wypowiadać się każdej osobie z problemami w komunikacji.
Komunikator, który pozwala nagrać szereg komunikatów na trzech poziomach, odtwarzanych później sekwencyjnie, po każdorazowym naciśnięciu przycisku. Dzięki przełącznikowi poziomów (3 poziomy) można przygotować sekwencje na różne pory dnia, lub na typowe sytuacje. Łączna długość sekwencji na wszystkich poziomach wynosi 240 sekund.
PlayWithMe to kolekcja sześciu gier ćwiczących umiejętności współpracy oraz rywalizacji: program opiera się na koncepcji wdrażania nie tylko do gry w pojedynkę (przeciwko komputerowi), ale również do wspólnej gry z drugą osobą. W niektórych grach gracze będą grać przeciwko sobie a w innych współpracować aby wygrać. Poszczególne gry mogą być obsługiwane za pomocą jednego lub dwóch przycisków.
Resetea to urządzenie zaprojektowane przez nauczyciela dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE) Andrésa Collazosa, pierwotnie przeznaczone dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, deficytami funkcji poznawczych, trudnościami w uczeniu się, demencją. Urządzenie jest idealnym rozwiązaniem w zakresie organizacji sekwencji zadań oraz planowania ponieważ pozwala określić ile czasu pozostało do ukończenia każdego zadania.
Program składa się z 6 gier. Każda gra ma wiele poziomów i zawiera łatwe oraz trudniejsze aktywności. Gry nadają się dla dzieci od 4 roku życia. Pozwala wyrobić umiejętności użycia myszy i przycisku.
Grid 3 to bardzo proste w obsłudze, posiadające nowoczesny interfejs oprogramowanie wspomagające komunikację alternatywną, pozwalające na komunikację za pomocą symboli, tekstu lub symboli i tekstu, a także syntezatora, posiada szereg funkcji ułatwiających obsługę komputera oraz umożliwiających sterowanie urządzeniami otoczenia takimi jak np. telewizor, telefon.
LITTLE Step-by-Step Choice with Levels może być wykorzystywany jako narzędzie pracy z testami wielokrotnego wyboru lub w codziennych sytuacjach, by jeszcze bardziej wspierać niezależność Użytkownika i dać Mu większą swobodę wypowiedzi.