W tej kategorii prezentujemy, zapewniający osobom mającym problemy z komunikowaniem się, sprzęt i oprogramowanie do tak zwanej komunikacji alternatywnej, a także oprogramowanie aktywizujące dla osób niepełnosprawnych intelektualnie.
Specjalne przyciski i interfejsy mają służyć osobom niepełnosprawnym ruchowo do sterowania urządzeniami, albo zastępują przyciski myszy komputerowej. Bardzo często używa się ich jako uzupełnienie urządzeń zastępujących myszkę.
Komunikatory to urządzenia, których zadaniem jest zapewnić komunikację osoby niepełnosprawnej z otoczeniem. Są to urządzenia niezależne od komputera, mające za zadanie wspomóc komunikację. Nagrywa się na nie wiadomości (słowa, zdania), które można następnie odtworzyć poprzez naciśnięcie przycisku. Każdy komunikat może być odtwarzany dowolną ilość razy.
Komunikatory mogą zawierać od jednej po kilkaset wiadomości. Dzięki tym urządzeniom osoby niemówiące lub mające problemy z mową mogą przekazać istotne informacje np. o sobie, o ważnych wydarzeniach, wyrażać swoje potrzeby, pragnienia, emocje, myśli, czy uczestniczyć w dyskusji. Ponadto komunikatory pozwalają na weryfikację wiedzy. Dzięki nim uczniowie mogą odpowiadać na lekcjach, zwiększają autonomię.
Oprogramowanie wspomagające komunikację alternatywną przeznaczone jest dla osób mających problemy z mówieniem. Oprogramowanie można zainstalować na komputerze, tablecie, telefonie dzięki czemu urządzenia te stają się narzędziem komunikacji. Bazy symboli sprawiają, że programy te są dostępne również dla osób nie potrafiących czytać i pisać. Syntezator mowy pozwala zaś osobie niemówiącej na głosowe wyrażanie swoich emocji, potrzeb, opinii, poglądów oraz dyskusje na dowolne tematy.
Różne opcje dostępu do programów za pomocą myszki, klawiatury, ekranu dotykowego, pojedynczego przycisku, sterowania wzrokiem sprawiają, że aplikacje te mogą być obsługiwane przez osoby z różnymi dysfunkcjami. Bogactwo funkcji sprawia, że programy te są nieocenionym narzędzie współpracy nauczyciela i niepełnosprawnego ucznia.
Niektóre dzieci ze względu na ograniczenia ruchowe lub poznawcze mają trudności w posługiwaniu się plasteliną, farbkami, kredkami czy długopisem. Takie dzieci mogą skorzystać z różnego rodzaju programów multimedialnych, które można obsługiwać nawet jednym specjalnym przyciskiem, dzięki czemu dziecko nawet z większą niepełnosprawnością ruchową może samodzielnie rysować, malować, układać puzzle, uczyć się liter, cyfr, kształtów, kolorów, a nawet grać w różne gry.
Oprogramowanie aktywizujące i edukacyjne wszechstronnie wspomaga rozwój dziecka z niepełnosprawnością, dając mu narzędzia do twórczego działania, a tym samym zapewniając poczucie sprawstwa. Dziecko uświadamia sobie, że posługiwanie się myszką i innym oprzyrządowaniem związanym z programem wywołuje określony efekt na ekranie komputera. Programy przyczynowo-skutkowe, do łatwego rysowania oraz różnego rodzaju gry edukacyjne rozwijają percepcję wzrokową, słuchową, koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową, wprowadzają w świat kolorów, kształtów, dźwięków, rozwijają zdolności poznawcze: myślenie, spostrzegawczość, koncentrację, uwagę, kształtują umiejętności językowe, rozwijają umiejętności szkolne: liczenie, czytanie i pisanie.
Poza tym oprogramowanie multimedialne stanowi również doskonałe uzupełnienie pracy nauczyciela pozwalając na uatrakcyjnienie zajęć, dostosowanie programów nauczania, atrakcyjne narzędzie utrwalania przyswojonej wiedzy i umiejętności. Ogólnie można więc powiedzieć, że programy aktywizujące i edukacyjne stanowią doskonałe wsparcie rozwoju dziecka, czy osoby dorosłej z niepełnosprawnością intelektualną, jak również wsparcie dla rodziców, nauczycieli i terapeutów.
Dla niektórych osób niepełnosprawnych sterowanie wzrokiem jest jedynym sposobem, aby w pełni realizować wszystkie funkcje myszki czyli obsługiwać komputer zyskując w ten sposób większą niezależność. Jednak sterowania komputerem za pomocą wzroku trzeba się nauczyć. Do tego celu przeznaczone jest specjalne oprogramowanie, które wspomaga doskonalenie kolejnych umiejętności sterowania myszką za pomocą wzroku: od przesuwania kursora, pojedynczych i podwójnych kliknięć, po przeciąganie obiektów i realizację wszystkich funkcji myszki.
Opanowanie umiejętności sterowania komputerem za pomocą wzroku zapewnia osobie z niepełnosprawnością ruchową większą niezależność, pozwalając na uczestnictwo w życiu społecznym: zabawę, naukę, pracę i co najważniejsze komunikację. Ponadto oprogramowanie to zawiera również narzędzie analizy pozwalające na zapisanie w postaci nagrań czy wykresów wyników sterowania. Takie narzędzie umożliwia ocenę i analizę procesu nabywania kolejnych umiejętności sterowania wzrokiem przez użytkownika, stanowiąc doskonałe uzupełnienie i wsparcie pracy nauczyciela czy terapeuty.
Tobii Dynavox Gaze Viewer to oprogramowanie przeznaczone dla terapeutów, nauczycieli, rodziców, psychologów oraz wszystkich osób, które chcą lepiej poznać możliwości użytkownika. Dzięki oprogramowaniu Gaze Viewer oraz urządzeniom sterowania komputerem za pomocą wzroku można uzyskać wgląd w obszary ekranu jakimi interesuje się Użytkownik dotyczące dowolnej aplikacji, zdjęcia, filmu, gry itp.
Zestaw interaktywnych ćwiczeń wspomagających usprawnianie i rozwój percepcji wzrokowej, a także wspomagający koncentrację uwagi opartą na analizatorze wzrokowym. Program składa się z blisko 600 ekranów interaktywnych oraz zestawu materiałów dodatkowych.
Seria programów multimedialnych dla dzieci z wadami wymowy i innymi zaburzeniami sprawności językowej. Zawartość programu mTalent Zajęcia logopedyczne II to ponad 1300 ćwiczeń interaktywnych oraz blisko 400 kart pracy do wydruku.
mTalent Zajęcia logopedyczne II z serii mTalent można wykorzystywać zarówno w placówkach szkolnych, jak i gabinetach logopedycznych i terapeutycznych.
BJ Control USB umożliwia sterowanie dowolnym urządzeniem w domu z poziomu komputera. BJ Control USB to pilot, który dzięki podczerwieni zapewni Tobie możliwość obsługi dowolnych urządzeń działających na pilota. Jeśli dołączy się do tego odpowiednie akcesoria można sterować światłami, łóżkiem, żaluzjami czy otwieraniem i zamykanie drzwi oraz alarmem.
Komunikator umożliwiający nagranie i odtwarzanie jednego komunikatu o długości 10 sekund. Zaletą komunikatora jest duża powierzchnia aktywacji. Komunikator idealny do montowania na ścianie, jako „mówiący obrazek”, może być używany w pionie lub w poziomie.
Oprogramowanie Attention and Looking to pierwsza część serii programów Inclusive Eye Gaze zaprojektowanych do nauki sterowania komputerem za pomocą wzroku. Oprogramowanie składające się z zabawnych i ciekawych ćwiczeń przeznaczone jest dla użytkowników którzy rozpoczynają pracę z urządzeniami śledzącymi ruch gałki ocznej (np. PCEye Go, EyETech, Tobii i-15).
Logowirówki logopedyczne można wykorzystać w szeroko rozumianej profilaktyce logopedycznej, jak również podczas korygowania wad wymowy, automatyzacji skorygowanych głosek i terapii złożonych zaburzeń mowy, do rozwijania percepcji słuchowej, ćwiczeń artykulacyjnych, a także w przypadku występujących trudności w opanowaniu czytania i pisania.
Gracz doskonali umiejętność obsługi myszki, lub urządzeń alternatywnych (np. ekranu dotykowego). Aktywności zachęcają do zabawy i nauki kolorową grafiką i dźwiękami.
Działa pod Windows 7 64-bit, Windows 10
Play Attention – Zasilany umysłem, sterowany koncentracją
Play Attention jest systemem wykorzystującym zapis fal mózgowych do wspierania terapii zaburzeń uwagi oraz innych deficytów funkcji poznawczych, szczególnie cennym w przypadku osób cierpiących na ADHD i ADD.
SimplyWorks® Switch 125 jest bezprzewodowym, niskim przyciskiem o średnicy 125mm, zapewniającym pełen komfort używania. Do jego działania wymagany jest odbiornik SimpyWorks lub odbiornik micro SymplyWorks.
Document Maker to edytor tekstu, w którym można pisać symbolami.
Produkt umożliwiający podłączenie przycisków do urządzeń zasilanych bateriami (na przykład zabawek).
Dzięki Battery Device Adapter użytkownicy przycisków mogą uruchamiać i sterować urządzeniami zasilanymi na baterie poprzez indywidualnie dobrany przycisk. Battery Device Adapter i ulubiona zabawka – dzięki takiemu zestawowi dziecko zyskuje poczucie sprawstwa i ogromną satysfakcję z możliwości włączania i wyłączania zabawek.