W tej kategorii prezentujemy, zapewniający osobom mającym problemy z komunikowaniem się, sprzęt i oprogramowanie do tak zwanej komunikacji alternatywnej, a także oprogramowanie aktywizujące dla osób niepełnosprawnych intelektualnie.
Specjalne przyciski i interfejsy mają służyć osobom niepełnosprawnym ruchowo do sterowania urządzeniami, albo zastępują przyciski myszy komputerowej. Bardzo często używa się ich jako uzupełnienie urządzeń zastępujących myszkę.
Komunikatory to urządzenia, których zadaniem jest zapewnić komunikację osoby niepełnosprawnej z otoczeniem. Są to urządzenia niezależne od komputera, mające za zadanie wspomóc komunikację. Nagrywa się na nie wiadomości (słowa, zdania), które można następnie odtworzyć poprzez naciśnięcie przycisku. Każdy komunikat może być odtwarzany dowolną ilość razy.
Komunikatory mogą zawierać od jednej po kilkaset wiadomości. Dzięki tym urządzeniom osoby niemówiące lub mające problemy z mową mogą przekazać istotne informacje np. o sobie, o ważnych wydarzeniach, wyrażać swoje potrzeby, pragnienia, emocje, myśli, czy uczestniczyć w dyskusji. Ponadto komunikatory pozwalają na weryfikację wiedzy. Dzięki nim uczniowie mogą odpowiadać na lekcjach, zwiększają autonomię.
Oprogramowanie wspomagające komunikację alternatywną przeznaczone jest dla osób mających problemy z mówieniem. Oprogramowanie można zainstalować na komputerze, tablecie, telefonie dzięki czemu urządzenia te stają się narzędziem komunikacji. Bazy symboli sprawiają, że programy te są dostępne również dla osób nie potrafiących czytać i pisać. Syntezator mowy pozwala zaś osobie niemówiącej na głosowe wyrażanie swoich emocji, potrzeb, opinii, poglądów oraz dyskusje na dowolne tematy.
Różne opcje dostępu do programów za pomocą myszki, klawiatury, ekranu dotykowego, pojedynczego przycisku, sterowania wzrokiem sprawiają, że aplikacje te mogą być obsługiwane przez osoby z różnymi dysfunkcjami. Bogactwo funkcji sprawia, że programy te są nieocenionym narzędzie współpracy nauczyciela i niepełnosprawnego ucznia.
Niektóre dzieci ze względu na ograniczenia ruchowe lub poznawcze mają trudności w posługiwaniu się plasteliną, farbkami, kredkami czy długopisem. Takie dzieci mogą skorzystać z różnego rodzaju programów multimedialnych, które można obsługiwać nawet jednym specjalnym przyciskiem, dzięki czemu dziecko nawet z większą niepełnosprawnością ruchową może samodzielnie rysować, malować, układać puzzle, uczyć się liter, cyfr, kształtów, kolorów, a nawet grać w różne gry.
Oprogramowanie aktywizujące i edukacyjne wszechstronnie wspomaga rozwój dziecka z niepełnosprawnością, dając mu narzędzia do twórczego działania, a tym samym zapewniając poczucie sprawstwa. Dziecko uświadamia sobie, że posługiwanie się myszką i innym oprzyrządowaniem związanym z programem wywołuje określony efekt na ekranie komputera. Programy przyczynowo-skutkowe, do łatwego rysowania oraz różnego rodzaju gry edukacyjne rozwijają percepcję wzrokową, słuchową, koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową, wprowadzają w świat kolorów, kształtów, dźwięków, rozwijają zdolności poznawcze: myślenie, spostrzegawczość, koncentrację, uwagę, kształtują umiejętności językowe, rozwijają umiejętności szkolne: liczenie, czytanie i pisanie.
Poza tym oprogramowanie multimedialne stanowi również doskonałe uzupełnienie pracy nauczyciela pozwalając na uatrakcyjnienie zajęć, dostosowanie programów nauczania, atrakcyjne narzędzie utrwalania przyswojonej wiedzy i umiejętności. Ogólnie można więc powiedzieć, że programy aktywizujące i edukacyjne stanowią doskonałe wsparcie rozwoju dziecka, czy osoby dorosłej z niepełnosprawnością intelektualną, jak również wsparcie dla rodziców, nauczycieli i terapeutów.
Dla niektórych osób niepełnosprawnych sterowanie wzrokiem jest jedynym sposobem, aby w pełni realizować wszystkie funkcje myszki czyli obsługiwać komputer zyskując w ten sposób większą niezależność. Jednak sterowania komputerem za pomocą wzroku trzeba się nauczyć. Do tego celu przeznaczone jest specjalne oprogramowanie, które wspomaga doskonalenie kolejnych umiejętności sterowania myszką za pomocą wzroku: od przesuwania kursora, pojedynczych i podwójnych kliknięć, po przeciąganie obiektów i realizację wszystkich funkcji myszki.
Opanowanie umiejętności sterowania komputerem za pomocą wzroku zapewnia osobie z niepełnosprawnością ruchową większą niezależność, pozwalając na uczestnictwo w życiu społecznym: zabawę, naukę, pracę i co najważniejsze komunikację. Ponadto oprogramowanie to zawiera również narzędzie analizy pozwalające na zapisanie w postaci nagrań czy wykresów wyników sterowania. Takie narzędzie umożliwia ocenę i analizę procesu nabywania kolejnych umiejętności sterowania wzrokiem przez użytkownika, stanowiąc doskonałe uzupełnienie i wsparcie pracy nauczyciela czy terapeuty.
Cienki i lekki komunikator z możliwością nagrania jednej wiadomości trwającej maksymalnie 10 s. Posiada miejsce na umieszczenie opisu, symbolu do komunikatu.
GoTalk 9+Lite to lekki, przenośny komunikator umożliwiający nagranie i odtwarzanie do 45 komunikatów plus 3 komunikaty dodatkowe – stałe, czyli takie, które użytkownik zawsze musi mieć pod ręką, są one takie same na każdym poziomie nagrań.
Grasp Switch, dzięki nietypowej budowie i sposobie aktywacji, może być stosowany przez osoby, które nie mogą naciskać okrągłych przycisków, a kontrolują zaciskanie dłoni.
Grid 3 to bardzo proste w obsłudze, posiadające nowoczesny interfejs oprogramowanie wspomagające komunikację alternatywną, pozwalające na komunikację za pomocą symboli, tekstu lub symboli i tekstu, a także syntezatora, posiada szereg funkcji ułatwiających obsługę komputera oraz umożliwiających sterowanie urządzeniami otoczenia takimi jak np. telewizor, telefon.
Grid for iPad to aplikacja przeznaczona na urządzenia z systemem iOS wspomagająca komunikację alternatywną, która pozwala wypowiadać się każdej osobie z problemami w komunikacji.
Happenings pomaga rozwijać umiejętności percepcji wzrokowej, używania przycisków i języka. Jest programem przyczynowo-skutkowym z piękną grafiką, animacją i nagrodami dźwiękowymi.
Budowanie obrazów odbywa się za pomocą przycisków, myszy lub klawiatury.
Program zawiera 6 aktywności przyczynowo-skutkowych. Program budzi zainteresowanie akcjami na ekranie, pozwala zrozumieć przyczynę i skutek, ćwiczyć uwagę i używanie przycisków. Obrazki są proste i łatwe.
Ustawienia pozwalają zmienić kolor tła, prędkość, wybór aktywności itp.
Hitch 2 to interfejs USB posiadający pięć wejść typu jack 3,5 mm dla zewnętrznych przycisków oraz jedno 9-pinowe wejście szeregowe umożliwiające podłączenie joysticka lub przełącznika. Korzystając z oprogramowania dedykowanego dla przycisków, użytkownicy mogą sterować komputerem, aktywnie uczyć się i dobrze bawić.
I-110 to nowoczesne, dedykowane urządzenie wspomagające komunikację alternatywną, bardzo wytrzymałe, wodoodporne oraz wstrząsoodporne, z dodatkowymi wbudowanymi głośnikami.
Attention and Looking, Exploring and Playing oraz Choosing and Learning. Wszystkie trzy program zawierają zestaw 54 fascynujących ćwiczeń przeznaczonych do nauki posługiwania się urządzeniami śledzącymi ruch gałki ocznej (min. PCEye Go, Tobii i-15, EyeTech). Kolejne ćwiczenia pozwalają na zdobywanie poszczególnych umiejętności od działań przyczynowo-skutkowych po naukę i komunikację.
Oprogramowanie Attention and Looking to pierwsza część serii programów Inclusive Eye Gaze zaprojektowanych do nauki sterowania komputerem za pomocą wzroku. Oprogramowanie składające się z zabawnych i ciekawych ćwiczeń przeznaczone jest dla użytkowników którzy rozpoczynają pracę z urządzeniami śledzącymi ruch gałki ocznej (np. PCEye Go, EyETech, Tobii i-15).
Choosing and Learning to trzeci z serii programów Inclusive Eye Gaze przeznaczony do nauki obsługi komputera za pomocą wzroku. Oprogramowanie współpracuje z dowolnym urządzeniem śledzącym ruch gałki ocznej wyposażonym w funkcje Emulacji myszki (np. PCEye Go, Tobii i-15, EyeTech).